Extinderea serviciilor unei companii de recrutare in cadrul altei piete (studiul necesita o abordare demografica, geografica, psihografica etc.) necesita o analiza atenta a mediului economic, social, educational. Cand piata de extindere analizata este Moldova lucrurile devin si mai complicate…Moldova fiind o
tara din afara Uniunii Europene nu tocmai dezvoltata si cu o mana de lucru slab platita.
Cu un salariu de 3,25 lei/h (0,2 euro) si salarii ale angajatorilor mult mai mari, in unele cazuri si de 100 de ori decat cele ale angajatilor, forta de munca din Republica Moldova este cea mai slab platita din Europa, conform unei serii de statistici date publicitatii de catre Federatia Angajatorilor Europeni (FedEE).
Luand in calcul aceste informatii precum si legatura dintre sistemul educational si piata muncii, putem contura o serie de oportunitati pentru
companiile de recrutare care se gandesc sa penetreze aceasta piata:
1.Reducerea activitatii economice in Moldova din cauza polarizarii sociale, nivelul foarte mic al salariilor (In Moldova, o ora de munca este platita cu 3 eurocenti sau 4,5 lei moldovenesti)- ar putea fi prilej oportun pentru Agentiile de Resurse Umane in vederea ofertarii leasing-ului cu muncitori din
Republica Moldova pentru state din Europa Centrala si de Vest.
2.Procesul imbatranirii demografice se accentueaza gradual de la an la an, oportunitate ar fi aducerea de muncitori pentru Moldova din zone mai prost cotate decat Moldova…si cu o populatie tanara. Vezi Asia, India, Indonezia, Bangladesh, Mauritius!!!
3.Cele mai dezvoltate domenii de activitate sunt cele din domeniul serviciilor si constructiilor – cel mai mare potential de dezvoltare economica este aici.
4.Dificultati in a gasi personal calificat deoarece sistemul de invatamant pregateste personal cu studii superioare si nu muncitori calificati in domenii concrete.
5.Mecanisme de stabilire a salariilor insuficient dezvoltate pentru a reflecta corespunzator productivitatea si nivelul de calificare.
6.Ponderea inalta a activitatilor informale intr-o serie de sectoare si ramuri de productie.
7.Somajul inalt in randul tinerilor.
8.Nivelul ridicat al somajului de lunga durata.
9.Lipsa unui sistem adecvat de monitorizare si prognozare a pietei fortei de munca.
Sa fie oare aceste oportunitati si motive sustinute pentru companiile romanesti si nu numai de a-si muta productia in tara vecina? Cu siguranta sunt oameni de afaceri care vad o posibilitate cel putin pe termen scurt de crestere a afacerii in acest perimetru. Cu toate aceste nereguli sa le spunem asa pentru
Moldova, clasa politica de aici nu ridica un deget pentru dezvoltarea economiei si o mai buna situatie demografica a tarii.
Care sunt cu adevarat motivele pentru care dumneavoastra ca cititor si posibil manager al unei companii (agentie de recrutare si plasare sau orice alta companie) ati fi dispus sa va extindeti activitatea intr-o tara ca Moldova?
Iulia VESA
Online Marketing Manager
Public Euroconsulting – Agentie de resurse umane si consultanta in marketing