Este mult dezbatuta cat de etica este folosirea hipnozei in negociere sau in viata profesionala. Fie ca ne place sau nu, fie ca ne dam seama sau nu, suntem continuu supusi unei avalanse de limbaj hipnotic.
Fecare dintre noi este stapan sa stabileasca masura in care foloseste tehnici hipnotice in discursul sau. Mai jos aveti prezentata o tehnica destul de folosita, multi dintre dumneavoastra probabil o stiti deja sau ati intalnit-o fara sa stiti de unde isi are originea. Tehnica pe care o sa v-o prezint este tehnica celor doua voci, vocea constinetului si vocea inconstientului. Milton Erickson, fondatorul hipnozei Ericksoniene, care ii si poarta numele dupa cum observati, obisnuia sa se adreseze pacientilor folosind cu maiestrie aceste doua voci.
In activitatea pe care o intreprind am avut de-a face cu foarte multi clienti. In mod special unul dintre ei, o sa-l numesc Stefan in acest articol, stia sa foloseasca foarte bine aceasta tehnica. Nu era instruit in hipnoza, cu toate acestea stia pur si simplu. Stefan lucreaza la un showroom si vinde masini. Este un agent destul de bun. Am ramas mai mult decat impresionat cand am observat cum foloseste acest instrument. Multi dintre noi facem anumite lucruri in mod constient, insa am deprins si destule automatisme sau, de multe ori, facem lucrurile in mod insconstient. Pentru a avea acces la inconstientul unei persoane trebuie sa faci o schimbare de ritm in vorbire, constand de cele mai multe ori in coborarea tonalitatii vocii si a intensitatii ei. Vocea cu care ne adresam constientului este clara, este cea pe care o folosim in toate interactiunile cu oamenii – este vocea noastra obisnuita.
Stefan pentru a se adresa inconstinetului facea schimbari de ritm in momente cheie, adica, aproape ca vorbea in soapta cu potentialii clienti. De exemplu, dupa ce ii urca in masina la un moment dat dupa ce pornea motorul spunea in soapta: „Numai putin” iar dupa ce treceau cateva secunde spunea: „Auziti cum suna”; Si apoi pe fiecare aspect abordat folosea aceeasi tehnica, tot in soapta spunea: „Simtiti cat de fina este tapiteria, vedeti cat de bine arata”..etc. Pe parcursul discutiei, mai folosea acelasi limbaj hipnotic pentru determinarea deciziei: „O sa va simtiti bine in aceasta masina, atunci cand o veti conduce va fi minunat, va veti simti in siguranta”.
Ati observat ca de multe ori atunci cand schimbati ritmul vorbiri si folositi o tonalitate mai joasa oamenii devin mai atenti. Sa nu fiti surprins ca atunci cand veti folosi un asemenea limbaj oamenii vor avea tendinta sa va copieze, va vor vorbi si ei in soapta sau va vor raspunde in acelasi ton.
Aceasta tehnica este usor de folosit, nu trebuie decat sa retineti ca in cadrul discutiei trebuie sa schimbati felul in care vorbiti. Pe anumite cuvinte, fraze cheie sau cuvinte cheie cum ar fi: incredere, siguranta, placere, bucurie, etc. Stefan a practicat si practica aceasta tehnica si este cel mai bun agent din showroom. Tehnica are impact pentru ca il ajuti mai bine pe client sa inteleaga ce cumpara. Il vei face sa se simta mai confortabil si vei empatiza cu el mult mai usor.
Cazul lui Stefan nu este deloc unul singular, tehnica se poate aplica indiferent de domeniu, astfel incat sa-ti transformi discursul tau in discurs persuasiv. Poti lua un text la intamplare, poate fi chiar acest articol, iar in anumite momente cand esti singur poti face cateva exercitii. Citeste articolul si din cand in cand pe anumite cuvinte sau pe anumite parti dintr-o propozitie schimba-ti ritmul. Asculta-te si o sa vezi. O sa constati ca poti fi luat mult mai in serios folosind aceasta tehnica .
Aplica tehnica si vei vedea rezultatele. Dupa cum am mai spus si in alte articole nici o tehnica nu este infailibila. Fiecare tehnica trebuie aplicata la locul potrivit, in momentul potrivit, de catre omul potrivit.
Testeaz-o si ofera-mi feedbackul tau pe [email protected]. Poti afla mai multe lucruri despre negociere vizitand www.traininguri.ro (Programul Negociatorul).
Scris de Marian Rujoiu