Umorul este un instrument foarte util in negocieri. In general este util ca instrument de influenta sociala dar in particular in negocieri. Cel putin asa sustin cercetatorii O’Quin & Aronoff.
Cei doi au organizat un experiment cu ajutorul a 252 de studenti carora li s-a cerut sa obtina un pret cat mai bun prin negociere directa la achizitionarea unui obiect de arta. De partea cealalta a mesei negociatorul incerca sa impuna, la randul sau, un pret cat mai ridicat. Dupa cateva minute de negociere vanzatorul facea o oferta finala insotita – sau nu – de o remarca umoristica.
Rezultatele studiului au aratat ca studentii carora li s-a adresat si o remarca umoristica au fost dispusi la compromisuri mai mari in achizitia lor in comparatie cu ceilalti.
Si desi participantii au dat vanzatorilor care glumeau mai multi bani acest fapt nu s-a transformat in mod automat si intr-o simpatie mai mare pentru acei vanzatori. A facut in schimb ca tot procesul de negociere sa fie perceput ca fiind mai placut.
Rezultatele studiului arata – inca odata – ca umorul este un bun instrument de influenta sociala.
Asa ca, data viitoare cand aveti ceva de negociat sa aveti pregatite si cateva glume ‘de sezon’…
Dorin Victor Vasile
www.psihoterapie.net