Itzhac Covaliu
Economist
Ai fost vreodata in Italia? Ai fost la Verona? Ai stat sub balconul Julietei? Ai simtit ceva deosebit? Ai vazut filmul Romeo si Julieta? In acele vremuri oamenii apreciau alte valori si erau dispusi sa moara in numele unei iubiri adevarate. Familiile Montague si Capulet nu se luptau intre ele pentru bani ci pentru onoare. Romeo si Julieta au ales sa moara decat sa nu fie impreuna. In zilele noastre aceste valori nu mai exista.
In zilele noastre aceste valori exista doar in romane, pe care nici nu ne ostenim sa le citim. Citim presa de scandal stand intr-un sezlong pe prispa vilei cu trei etaje din cartierul de lux in care locuim si admiram BMW-ul din garaj. Ne bem cafeaua pe Dorobanti numai ca sa fim vazuti in lumea buna. Ne facem concediile in Turcia deoarece pe un pret de nimic primim all inclusive si putem manca opt mese pe zi. Vizitam Londra doar pentru a cumpara, la sfarsit de sezon, haine cu 80% reducere. Iesim sa ne plimbam doar pentru a ne aerisi garderoba si luam masa la Mc Donald’s deoarece este vanzare promotionala la „Double Mc Royal” cu portie mare de cartofi prajiti si cola mare la doar 10 lei. Purtam haine incomode si pantofi care ne umfla picioarele numai pentru ca sunt frumosi. Petrecem in cluburi de fite (ce-o mai fi si cuvantul acesta Dumnezeu stie), cumparam dragoste de-o noapte, de-o luna, de-un an si la varsta de 65 de ani ne batem cu pumnul in piept ce barbati potenti suntem si ce succes avem la femei.
Adevaratele valori nu mai sunt Shakespeare sau Picasso sau Rembrandt ci Michael Jackson, Coca Cola, Ikea, H&M si alte „frunze palide si cazatoare”.