Multe dintre ideile de startup pe care te hotarasti sa le incerci, exista deja pe piata chiar in acea forma sau intr-o forma apropiata. In ultimii ani piata a fost preocupata de un nou timp de startup . Acest trend priveste in special companiile din domeniul IT, desi preconizam ca se va extinde si in alte sectoare ale industriei.
Se observa un trend descendent in vanzarea licentelor catre alte companii, astfel era cooperararii intre firme din domeniul IT ce impreuna formeaza un produs finit se apropie de apus.
Solutiile nisate fac loc unui produs tehnologic complet ce scoate din joc firmele intermediare si care se adreseaza direct clientului. Acesta ofera solutii integrate complete si inovative. Marele dezavantaj al produselor segmentate este ca de cele mai multe ori ideile valoroase „mureau din fasa” din cauza lipsei de contact cu clientului final. Lipsa de feedback este ceea care omora ideea.
Startup-ul complet sau full stack startup (FSS) permite legatura continua cu clientul si cu nevoile acestuia ceea are drept consecinta un prim beneficu pentru pt produsul tau :dezvoltarea progresiva a produsului odata cu nevoile clientului. Produsul tehonogic complet nu are cum sa moara intrucat are feedback constat de de la clienti, ceea ce permite evaluare si imbunatatire constanta. Avantajele economice se resfrang si in costurile produsului final, care eliminand intermediarii cu siguranta va avea costuri mai reduse.
Din punct de vedere al clientilor startup-ul complet este avantajos pentr ca ofera un control mai si mai mare asupra produsului final. Conceptul FSS este extrem de diferit fata de integrarea pe verticala, desi pot parea asemanatoare. Conceptul de FSS presupune o creionare a unui concept cu totul nou sau reinventarea unui produs deja existent pe piata.
Cel mai bun exemplu de FSS este aplicatia Uber lansata in SUA in anul 2009 si care la ora actuala este folosita in peste 45 de tari din intreaga lume cu o valoare estimativa de 19 miliarde de dolari.
Provocarea FSS-ului este costul ridicat, intrucat construirea a ceva revolutionar necesita timp si investitii. Pe langa capitalul investit in concept, urmeaza si injectiile de capital in in partea practica: software, hardware, management etc. Daca la sistemele vechi fiecare colaborator era dedicat unei nise, costurile find minimalizate aici este nevoie de investiti pe toate planurile practice.