Experienta pe care am acumulat-o de pe urma zecilor de mii de cazuri pe care le-am avut in lucru in Romania si in USA a facut posibila aparitia unor sfaturi pe care le ofer tuturor companiilor din Romania dar si consumatorilor persoane fizice care sunt sufocati de numarul si valoarea restantelor pe care le au de plata, si care isi dau seama ca se indrepta cu pasi mari spre faliment sau spre executare silita.
Din pacate in Romania, daca vrei sa cauti specialisti sau surse de informare care sa iti spuna cum ar trebui sa abordezi o situatie de Gestiune a Restantelor, nu se vor gasi nici persoane si nici sfaturi calificate, si asta pentru ca, spre deosebire de USA acolo unde exista chiar o disciplina care se studiaza in universitatile de profil economic si chiar de drept, sau la masterate ori in cadrul unor cursuri organizate de specialisti, si acest lucru se intampla de 100 de ani, in tara noastra, suntem tributari doar situatiilor in care raul deja s-a produs, adica pur si simplu nimeni nu este interesat de PREVENTIE in tara noastra.
In momentul in care te confrunti cu avalansa de restante care este compusa din datorii scadente , fata de care nu ai resursele financiare necesare sa le acoperi, trebuie sa stiti ca nu este totul pierdut, si destinatia finala nu este mereu falimentul.
Insa trebuie respectati niste pasi pentru a te asigura ca gasesti portite salvatoare din aceste situatii-limita, iar pentru aceasta trebuie sa depasiti fata de negare, sa va asumati faptul ca sunteti intr-o situatia dificila, sa renuntati sa va lamentat, si sa abordati problema cat se poate de corect, transparent si profesionist.
[1] nu va ascundeti de creditori Este extrem de important sa nu adoptati politica strutului, adica este de evitat sa va ascundeti de creditorii care va sunt si furnizori de servicii si produse in acelasi timp; este mult mai important pentru voi, odata ajunsi debitori, sa nu va transformati creditorii in adversari, astfel incat sa evitati sa rupeti canalele de comunicatii cu acestia. Nici nu aveti idee cat de important este sa-i mentineti aproape si sa-i faceti sa inteleaga ca doar impreuna se va depasi momentul si sa ve evita un faliment la finalul caruia nu are nimeni nimic de castigat;
[2] discutati problema cu creditorii si cautati solutii impreuna – odata ce ati deschis canal de comunicare cu creditorii dvs. este vital sa incepeti sa cautati solutii; pentru asta trebuie insa, sa discutati deschis cu TOTI creditorii si nu doar cu unii[ pentru ca unul pe care il veti ignora va poate da totul peste cap, va poate deschide proces si atunci se darama tot ce ati construit ] , si dezbateti impreuna un plan de iesire din criza; cereti-le parerea asupra solutiile, pentru ca asa cum am vazut eu din experienta, de foarte multe ori un creditor poate sa aiba o solutie salvatoare pentru debitor si ceilalti creditori; Concret, daca vreti sa iesiti din impas trebuie sa mediati si negociati cu absolut toti creditorii si sa fiti activi si transparenti, identificand toate resursele care se pot valorifica pentru a ajunge la rezultatul pozitiv dorit de toata lumea;
[3] propuneti planuri de esalonare realiste – de foarte multe ori, debitorii care sunt sufocati de datorii, propun creditorilor planuri nerealiste, care nu au nici o finalitate; de multe alte ori insa, creditorii pot sa considere un plan de esalonarte propus de debitor drept nerealist, numai pentru ca acest plan nu l-a inteles foarte bine; ca atare, eu va sfatuiesc ca orice esalonare pe care un debitor o propune creditorilor, sa fie una in care toate fazele, aspectele si termenii sa fie explicati pe larg, fara cuvinte tehnice, astfel incat el sa fie inteles si usor de dezbatut cu TOTI creditorii; de asemenea sfatuiesc debitorii sa fie deschisi si sa dea explicatii intotdeauna cand creditorii le cer, ca sa castigati increderea acestora; va asigur eu ca, chiar daca planul dvs. nu este grozav sau nu are garantii de reusita de 100 %, daca veti fi cinstiti si deschisi cu creditorii, acestia vor aprecia transparenta dvs. si vor da curs propunerile voastre, numai pentru ca vad si apreciaza faptul ca va zbateti sa iesiti din impas;
[4] extrem de important este sa negociati cu creditorii stoparea sau diminuarea curgerii penalitatilor – penalitatile si dobanzile sunt armele cu care creditorii preseaza asupra debitorilor; acestea pot sa ajunga atat de impovaratoare incat pot sa contribuie prin ele insele la daramarea unei afaceri; ca atare, in cadrul unei negocieri purtate de unde debitor cu creditorii sai, este vital sa negocieze stoparea sau diminuarea curgerii acestor penalitati, pentru a obtine respiro-ul necesar, gestionarii resurselor financiare si canalizarii acestora spre plata tuturor datoriilor aferente tuturor creditorilor; In USA de exemplu, colectorii de debite participa la programe de instruire organizare de ACA si IACC unde pe parcursul unor stagii care tin luni de zile, invata cum sa propuna si analizeze asemenea planuri de redresare a unui debitor, in afara unui control judiciar, adica inainte de ajungerea cazului la o instanta de faliment. In acest fel, in USA anual, peste 30000 de companii evita ajungerea in faliment in fata unui judecator, tocmai datorita acestor negociatori foarte buni , care salveaza zeci de mii de afaceri anual.
[5] respectati-va fidel angajamentele asumate fata de creditori – intotdeauna conteaza foarte mult cat de serios apare un debitor in fata creditorilor; de aceea, este necesar sa nu se propuna planuri fanteziste de plata a restantelor, sau termene de plata care apoi nu sunt respectate; daca un debitor a pornit pe drumul respectarii cuvantului dat creditorilor, atunci trebuie sa se lupte sa il respecte , pentru ca increderea creditorilor in debitor este liantul esential in iesirea dintr-un impas financiar. Am asistat la multe proceduri in care, extrem de multi oameni de afaceri din Romania au demonstrat abilitati de negociatori, insa cel mai mult a contat faptul ca si-au respectat cuvantul dat creditorilor si ma refer aici la firma Hein Romania care a reusit sa gestioneze profesionist un impas care implica restante de zeci de milioane de ron, care a reusit sa ramana in piata, sa evite falimentul, platind datoriile catre creditori, insa respectandu-si angajamentele de plata asumate; Pentru ca, la prima abatere, creditorul nu are alta varianta decat sa mearga in Justitie, si apoi, mecanismele procedurilor de faliment sunt extrem de greu de oprit, pentru ca nu mai depinde totul de decizia liberului arbitru si negocierilor dintre creditori si debitori.
[6] intodeauna un creditor inteligent va prefera o esalonare propusa de debitor decat sa mearga in Justitie – in Justitie in caz de faliment se ajunge doar in cazurile in care debitorul nu prezinta creditorului nici un fel de garantii sau solutii realiste de plata a debitelor; orice creditor inteligent stie ca este mult mai bine si avantajos sa negocieze cu debitorul si sa caute impreuna solutii, sa stabileasca esalonari, decat sa mearga in instanta; trebuie insa spus faptul ca, de foarte multe ori, tocmai pentru ca nu i se ofera alternative, pentru ca debitorul este neserios si nu respecta termenele si esalonarile propuse, sau pentru ca presiunea propriilor creditori este prea mare, creditorul alege sa se adreseze Justitiei, insa atunci cand o face el stie ca din start isi asuma riscul neincasarii integrale a debitului; alegerea este dificila, si pentru cazul in care un creditor este la randul lui presat de proprii creditori, solutia ar putea fi , cesionarea creantelor pe care creditorul le are de incasat de la debitor, catre creditorii sai.
Solutii exista, si ele se aplica de la caz la caz, insa trebuie sa existe disponibilitate pentru negociere.
Urban Iulian – [email protected]