- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Greseli antreprenoriale (2): Capcane de evitat

18 Jan, 22:17 • Redactia DailyBusiness

Intentia initiala era sa scriu cate un post pentru fiecare tip de greseala antreprenoriala. Intrucat ritmul in care fac greseli nu tine pasul cu viteza mea de a posta pe Daily Business, m-am hotarat sa le grupez intr-o lista (care, evident, e departe de a fi completa).

1. testati-va ideile inainte de a investi prea mult in ele.
Daca va trec tot felul de idei prin cap si nu va hotarati pe care sa o aplicati, puteti face urmatoarele:
sondati piata (polls pe forumuri sau site-uri de social networking gen linked in, chestionare pe care le puteti imparti in randul publicului tinta, focus grupuri etc)
– folositi proiecte pilot pentru a verifica eficienta unei idei. Inainte de a investi mii de euro in dezvoltarea unui site sau a unei aplicatii care „credeti” ca ar functiona, lansati o varianta beta care sa nu aiba inca toate optiunile pe care le doriti si asteptati reactia pietei.

Un exemplu recent este eafiliati.ro, proiect lansat de Bobby Voicu. Proiectul doreste sa creeze o comunitate a afiliatilor, dar initiatorul a preferat sa lase piata sa stabileasca directiile de dezvoltare a proiectului: forum-ul este bazat pe o aplicatie open-source, iar categoriile forumului urmeaza a fi stabilite in functie de interesul user-ilor.

2. eliberati-va de activitatile inutile
Un antreprenor la inceput de drum este, in majoritatea cazurilor, multifunctional prin definitie: el se ocupa de vanzari, resurse umane, marketing, PR, financiar si contabilitate. De multe ori se ocupa chiar si de curierat, transport, achizitii birotica si consumabile, reparatii si alte treburi marunte si consumatoare de timp.

Oricat de ocupat ati fi facand toate acestea, opriti-va putin si calculati cat timp (si implicit cati bani) pierdeti cu activitati inutile, si gasiti o solutie de a reduce timpul pierdut.
De exemplu mi-au fost necesare cateva luni bune de drumuri cu masina pana la contabila si inapoi, pana la furnizori si inapoi, ca sa imi dau seama ca orele pe care le pierdeam in trafic si asteptand furnizorul, plus cheltuielile cu benzina, depaseau cu mult tariful pe care mi-l percepe un curier ca sa faca toate aceste lucruri.

3. pastrati-va focus-ul si directia
Pe langa toate aceste activitati, un antreprenor are de jonglat si cu diverse idei sau strategii, neavand vreodata suficient timp si bani pentru a le pune simultan pe toate in practica. Majoritatea dispunem de resurse limitate, prin urmare ar fi bine sa le concentram pe aceeasi directie pana in momentul in care proiectul se poate sustine singur si nu are nevoie de atata atentie din partea antreprenorului. Altfel, riscul este sa ne dispersam resursele pe mai multe directii si sa esuam in toate, pentru ca nu am avut timp sa ne ocupam de fiecare si pentru ca nu am mai avut bani sa le sustinem pana la capat.

4. renunt sau merg mai departe?
De multe ori veti avea indoieli daca directia aleasa este sau nu cea buna. In majoritatea cazurilor, nimeni n-are cum sti acest lucru dinainte, cum nimeni nu stie cat va dura criza, cum ii va fi afectata afacerea sau daca publicitatea online va avea de suferit sau nu. Nu e insa o solutie sa abandonati o idee de fiecare data cand incepeti sa aveti indoieli si sa treceti la alta. Nu exista idee perfecta, daca nu ati avut curaj sa o duceti pe prima pana la capat, este foarte posibil sa dati inapoi si la urmatoarea. De aceea e important ca ceea ce faceti, sa faceti cu pasiune, altfel va fi greu sa mergeti mai departe in momentele dificile (multumiri lui Vlad Stan pentru lectia pe care am invatat-o).

5. delegati si externalizati eficient
Daca volumul activitatii creste, veti avea nevoie sa angajati si alte persoane. Cand este momentul sa angajezi primul om? Greu de precizat. Capcana ar fi sa incepeti sa delegati prea mult si prea brusc si sa va treziti ca platiti degeaba niste salarii unor oameni carora nu reusiti sa le ocupati intregul program de lucru.

Varianta care mi se pare a fi cea mai buna este sa incepeti sa lucrati cu colaboratori, folosind plata pe ora sau pe proiect. Puteti folosi fie persoane cu experienta (si tarife pe masura), fie incepatori care vor fi mai ieftini, dar pe care va trebui sa-i invatati totul de la 0. Care e varianta optima? Fiecare antreprenor va decide ce merge mai bine pentru el.

6. monitorizati cheltuielile si fiti prudenti cu veniturile previzionate
O capcana care era cat pe ce sa ma coste afacerea. Oricat de plictisitor ar parea, faceti-va periodic cashflow-ul si urmariti ca veniturile sa nu coboare sub cheltuieli prea mult timp. In cazul in care acest lucru se intampla, luati masuri pentru a reduce cheltuielile, astfel incat sa va puteti desfasura in continuare activitatea: renuntati la a pastra un sediu costitor daca nu e neaparat necesar, renuntati la cheltuieli inutile (abonamente telefonice pe care nu le folositi, servicii contractate la care nu mai apelati dar pe care le platiti in continuare, facilitati la care se poate renunta etc).

7. urmariti eficienta resurselor investite
Fie ca este vorba de banii cheltuiti pe promovare, de cheltuielile cu resursele umane sau de timpul petrecut cu networking-ul, incercati sa evaluati eficienta fiecarei resurse consumate. Din cauza lipsei de timp, am facut greseala de a nu mai urmari ce se intampla cu banii dati, ma asteptam pur si simplu ca fiecare lucru sa mearga de la sine exact cum stabilisem de la inceput.

8. cititi cu atentie ceea ce semnati
Oricat de multa incredere iti inspira cineva, de ce sa nu ramana si in scris acordul pe care il ai cu persoana respectiva? Nu de alta, dar cand incep sa aiba dificultati financiare, foarte multi tind sa uite intelegerile care includeau plati. Am avut probleme cu 2 contracte pana acum si vreau sa cred ca am devenit mult mai prudenta in a semna hartii.

Criza usoara tuturor!

Urmărește Daily Business pe Google News