Sunt foarte putine dimineti in care sa ma trezesc fara a fi agresat de orasul in care traim. Si asta desi sunt un fan al oraselor mari si al aglomerarilor de oameni. Dar orasul in care traiesc si traim are un dar special de a patrunde agresiv in vietile noastre aproape in fiecare clipa. De la dimineti cu ferestre deschise si concert de claxoane pana la strazile desfundate si in eterne reparatii.
Orasul, insa, are o personalitate a lui, cu bune si rele, cu sarm si respingere. Trebuie sa atraga. Sa atraga business, sa atraga forta de munca si sa atraga investitori. Toate acestea se fac usor, cu fapte si statistici despre potentialul de consum in Bucuresti, despre mediul economic si despre cat de usor sau de greu/usor iti gasesti un job.
Ce facem insa cu turistii?
Sa nu uitam ca Bucurestiul este capitala Romaniei, poarta de intrare pentru majoritatea turistilor si de multe ori prima impresie despre Romania este Bucurestiul.
Asadar, cine este Bucurestiul?
„Micul Paris” e doar in amintirea noastra, orasul pastrand din look-ul, arhitectura si atmosfera de atunci doar „vestigiile” neatinse de comunisti si nostalgiile. In rest, cladirile monstruoase, colorate ca niste papagali si insamantate fara pic de noima peste tot nu au nicio legatura nu numai cu Parisul, dar cu niciun alt oras civilizat al lumii.
Bucurestiului trebuie sa i se defineasca identitatea.
Bucurestiul trebuie sa aiba o pozitionare clara.
Bucurestiul trebuie sa primeasca o strategie de diferentiere proprie.
Toate acestea pentru a se „apara” fata de celelalte orase mari ale Romaniei, care incep sa muste din ce in ce mai mult din segementul de business si al fortei de munca. Si pentru a ataca „teritoriul mental” al capitalelor din jur. De ce? Pentru ca daca intrebi orice strain, primele asocieri cu Bucurestiul vor fi, probabil: „santier, trafic infernal, cersetori”. Iar aceste asocieri nu sunt cele mai potrivite pentru a aduce turisti si oameni de business in Bucuresti.
Iar dupa definirea pozitionarii Bucurestiului si implementarea unui program de promovare a acesteia, vom auzi mai putine „Hello, Budapest! Are you ok tonight?” la concertele trupelor straine in Bucuresti.
Bucuresti pierdut identitate. Gasitorului recompensa.
Adinel Tudor, Specialist Marketing, Senior Partner Tout&Partners