- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Imobiliare intre tendinte, grafice si consumo-analfabetism

08 Feb, 11:28 • Redactia DailyBusiness

La imobiliare, ca si la fotbal, la masini si poezii, tot romanul este priceput: mare branza, spun cei mai multi: intermediezi tranzactii imobiliare si-ti iei comisionul. In practica insa, aceste impresii devin mai nuantate si, vrand-nevrand incepem sa cautam calitati necesare dintre cele mai complexe: arta negocierii, incheierea vanzarii, arta auto-vanzarii, NLP, psihologie si cunoasterea temperamentelor, aptitudini de lucru cu harta in teren, calcul matematic, calitati in lucrul cu mijloacele informatice, administrarea unui site, tehnica fotografierii, …

Un agent imobiliar complet trebuie sa detina din toate cat mai multe si, pe cat posibil, sa le arate, nu sa le enumere. Asa cum spunea cineva, in lume exista doua categorii diferite de oameni: cei care vor sa aiba dreptate si cei care vor sa aiba banii. Chiar eu am fost prins, acum un an intr-o discutie fara rost incercand sa-i arat unui profesoras ca nu are dreptate. Am inteles apoi ca e mai bine sa-i dau dreptate lui iar eu sa am banii si nu m-am inselat.

CONSUMO-ANALFABETII si IMOBILIARELE

Termenul „consumo-analfabet” l-am intalnit in cartea lui Jon Hanson care se referea la datoriile profitabile si cele neprofitabile si exprima o caracteristica a peste 80% din oameni in relatia cu banii: analfabetismul financiar. Nu numai in Romania educatia financiara nu se face nici in scoala si nici in familie: nimeni nu ne-a invatat ce sa facem cu banii. De aceea urmarea unui model in care, in prim plan, se afla satisfacerea „nevoii dovezii sociale” cum o caracteriza Jack Trout, reprezinta acele actiuni de imitare a turmei in sensul in care, deciziile majoritatii au valoare de adevar.

Mai simplu spus, 80% dintre noi cumparam produse, cu banii pe care nu-i avem, pentru a impresiona oameni de care nu ne place. Doar din dorinta acceptarii intr-un grup, a unui mediu, in care credem ca putem sa gasim acele lucruri care ne lipsesc: siguranta si una sau mai multe surse de venit. Aici intra toti cei care „trebuie” sa aiba o locuinta mai mare pentru ca asa are seful, cei care ipotecheaza o locuinta doar pentru ca „trebuie” sa aiba bani in plus pentru consum, pentru un stil de viata care sa-i imite pe cei din jur.

In raport cu imobiliarele, consumoanalfabetii sunt cei mai usor de manipulat fie de banci, fie de unii agenti imobiliari, fie direct de unii proprietari pentru ca functioneza pe instinct, pe dorinta de a avea acum si aici, indiferent de costuri: se baga la cele mai costisitoare imprumuturi, isi amaneteaza viitorul in favoarea unei banci, platind, de cele mai multe ori, mai mult decat dublul sumei pe care o imprumuta. Sunt robii dorintelor lor, iar relatia lor cu banii este una de divort permanent, despartindu-se repede de ei. Aici sunt cei mai multi dintre depresivii sau persoanele care fac gesturi necugetate atunci cand ajung la fundul sacului si nu-si mai pot plati facturile.

CEI CE SE INCHINA LA GRAFICE

A doua categorie este formata din „specialistii autodeclarati”, cei care au avut o tentativa de a tranzactiona pe piata imobiliara, iar acum, fie stau cu chirie, fie au cumparat o locuinta. Ei au studiat mai mult decat cei din prima categorie despre fenomenul imobiliar si au notiuni despre economie. Din dorinta de a arata cata dreptate au intocmesc grafice, traduc articole din presa internationala, uitand unul din cele mai simple adevaruri: cand ai aflat din presa despre afaceri si tendinte, deja este prea tarziu.

Inzestrati cu un simt al umorului precar, sensibili la contraargumente, rastalmacind faptele astfel incat concluzia pe care au luat-o sa nu sufere de pe urma acestora, intra in contact cu domeniul imobiliar fie testand cateva agentii sau agenti imobiliari, fie intrand pe site-uri de specialitate si scriind comentarii acide, fie prin intermediul propriilor site-uri sau bloguri pe care-si exprima adevarurile indubitabile. Asta nu inseamna ca sunt inculti sau fara inteligenta, doar ca realitatea lor este mai pretioasa decat schimbarea stilului actual de viata si bascalia devine un scop al existentei lor.

La un moment dat vor incepe sa puna in practica cunostintele acumulate si, fie vor da inapoi la primul esec, fie, daca au atitudinea corecta, vor face o avere din tranzactiile imobiliare.

CEI CE MISCA PIATA

A treia categorie, infima numeric, ce-i drept, fata de primele doua, este compusa din cei care misca piata imobiliara: inteleg tendintele, le folosesc si fac bani din domeniul imobiliar. Cei mai multi nu o fac singuri: se asociaza intre ei, intelegand valoarea sinergiilor si forta acestora. In cercul lor se lucreaza cu tendinte, cu vise si cu proiecte. Se creaza masini de facut bani, folosindu-se de un arsenal de „parghii” pe care au invatat sa le vada. Priviti din afara par a fi acele cercuri ezoterice care vor sa conduca, vor putere, vor bani. Sunt la polul opus al valorilor de viata ale consumo-analfabetilor si tinta bascaliei celor ce se inchina la grafice.

Spunandu-i unei persoane care comenteaza pe blogul meu ca nu poti judeca efectele in planul dezvoltarii personale pe care le are o afacere asupra proprietarului acesteia daca nu ai afacerea proprie, am inteles ca nici definitia unei afaceri nu este cunoscuta, fiind adesea confundata cu liber-profesionismul. Deschideti-va prima afacere in domeniu, deveniti activ in piata imobiliara, studiati regulile, participati la cel putin un proiect imobiliar, cumparati, vindeti, cautati parghii si, incet-incet, veti descoperi ca a trai in saracie este mai greu decat a avea prosperitatea.

Inchei cu un citat din Bill Gates: „Cand eram tanar, credeam ca banii si puterea ma vor face fericit. Aveam dreptate.” Plus o intrebare: in relatia cu domeniul imobiliar este mai important unde te gasesti acum si cata dreptate ai sau unde vrei sa fii?

Urmărește Daily Business pe Google News