Strict autentic. Redactorul DailyBusiness.ro vorbeste cu promotorul unui ansamblu rezidential.
– Cate locuinte cuprinde ansamblul si cate dintre acestea au fost contractate?
– Din totalul de 50 de apartamente, 20 au fost contractate.
– Va multumesc.
Cateva minute mai tarziu, redactorul cauta in arhiva site-ului si constata ca in urma cu 6 luni, reprezentantii aceluiasi proiect rezidential declarasera ca din cele 50 de locuinte, nu mai putin de 30 fusesera contractate. Suna din nou pentru a clarifica problema si primeste o explicatie de genul „probabil s-a facut o greseala, ati vorbit cu alta persoana din cadrul firmei, nu cu mine”.
Pe vremea lui Ceausescu, se raportau cu mandrie patriotica niveluri record privind „productia boabe la hectar”, dar gospodinele nu gaseau malai si faina in magazine. Propaganda oficiala trebuia sa tina moralul populatiei la cote ridicate.
Acum, tot din motive psihologice (definite prin termeni de piata ca „marketing” sau „imagine”), in domeniul imobiliar se vehiculeaza cifre optimiste referitoare la vanzari, pentru ca nu da bine sa recunosti ca ai prea putini clienti.
Numai ca piata tine cont de ceea ce se tranzactioneaza efectiv, nu de ce se declara, si iata ca real estate-ul romanesc traverseaza o perioada de stagnare sau chiar de scadere, dupa mai multi ani de ascensiune. Puterea de cumparare a populatiei, o piesa cheie in jocul cererii si ofertei, nu poate fi cosmetizata.
Chiar daca veniturile romanilor au urcat, se pare ca ritmul de crestere nu tine pasul cu „entuziasmul” raportarilor la capitolul vanzari.