‘Inaction is not an option’
Ar trebuie sa fie sloganul de argumentare pentru toate companiile care vor sa-si extinda activitatile de „investor relations”.
But what does IR mean?
Investor Relations (IR) is a strategic management responsibility that integrates finance, communication, marketing and securities law compliance to enable the most effective two-way communication between a company, the financial community, and other constituencies, which ultimately contributes to a company’s securities achieving fair valuation. The term describes the department of a company devoted to handling inquiries from shareholders and investors, as well as others who might be interested in a company’s stock or financial stability. (by wikipedia).
Am urmarit atent modul in care companiile romanesti listate la BVB au comunicat ‘criza’, implicatiile bugetare ale acesteia pentru anul 2009 sau rezultatele pentru primele trei luni.
Concluzia este cat se poate de simpla – modul in care comunici cu investotorii poate fi sau o piatra de moara sau un avantaj – la noi se pare ca aproape toate companiile se inghesui sa transforme IR-ul intr-o piatra de moara agatata de gatul companiilor listate si al actiunilor emise de acestea.
Lucrul asta se vede in toate gesturile si actiunile, dar mai ales inactiunile acestora. Lipsesc instrumentele de baza care sa asigure transparenta si posibilitatea exercitatii puterii decizionale.
Cateva observatii punctuale, urmand ca pe viitor sa revin cu detalii:
– Nu se practica proiectii bugetare publicate si descrieri ale evolutiei pietei companiei pe termen scurt
– Conferintele de presa sunt aproape inexistente (la fel ca si conferintele telefonice sau video conferintele)
– Comunicarile sunt sumare si cuprind doar forme prescurtate ale CPP si Bilantului
– Calendarul Financiar este orientativ
– Companiile nu publica CV-urile conducatorilor
– Modalitatile de participare la vot se limiteaza la prezenta fizica in sedinte (votul electronic sau prin corespondenta este o metoda practicata doar de o mica parte din firmele listate)
– Procedurile de plata a dividendelor sunt greoaie si de multe ori se intind pana spre sfarsitul perioadei maxime legale de plata (de sase luni de la AGA). In plus, actionarii nu sunt informati asupra unor timing-uri precise.
Problema este ca intr-o economie in care companiile cresteau cu 20-30% in fiecare an, problemele legate IR erau vazute ca si ‘fine tunnning’ si de multe ori deciziile nu erau influentate de lipsa de transparenta; insa acum lucrurile arata cu totul altfel si companiile trebuie sa caute sa compenseze problemele economiei reale cu o comunicare mult mai transparenta si prin facilitati oferite actionarilor, astfel incat sa dovedeasca faptul ca pot trece cu bine aceste vremuri.
So, inaction is not an option.
Recomand Pensiuni si hoteluri in Romania, mersul trenurilor, vremea
Contabilitate, fiscalitate, studii de caz, monografii contabile, salarizare