Targul International de Imobiliare – Dubai 2008 este al doilea mare targ la care particip si spre rusinea mea am ajuns aici doar in ultima zi a expozitiei. Alti colegi din domeniu m-au avertizat ca nu o sa descopar mai nimic nou, iar marii actori de pe piata nu s-au sinchisit sa aiba stand. Fata de prima editie la care am participat, aceasta era mult mai tacuta. Sa fie ultima zi de vina? Un eveniment notabil a fost totusi lansarea website-ului RERA, Autoritatea de Reglementare a Pietei Imobiliare din Emiratele Arabe Unite.
Cateva cifre, pe scurt.
Targul adunat peste 300 de expozanti si aproximativ 19.000 de vizitatori la International Exhibition Centre din inima metropolei emiratelor. Desfasurat intre 17 si 19 februarie 2008, a fost vizitat de 33% investitori privati, 24% agenti imobiliari, 11% angajati in firme de constructie, in timp ce 48% dintre cei prezenti se incadreaza in categoria management. Developeri, agentii imobiliare, banci, firme de arhitectura, reprezentanti ai guvernului, firme de consultanta legislativa si asigurari, investitori, din toata lumea, au profitat pentru a stabili noi legaturi de afaceri in cel de-al doilea targ din ultimele cinci luni.
De ce a fost o editie mai „tacuta”?
Vorbind cu unii dintre investitorii prezenti, mi-am dat seama: proiecte noi care sa aiba preturi ademenitoare de „pre-launch” nu au prea fost. Am vazut aproximativ aceleasi firme ca data trecuta, care isi faceau reclama la ultimele unitati ramase, din cladiri care s-au vandut si revandut pana in prezent. Ce-i drept e fenomenal ca au fost absorbite deja in mare masura proiectele aflate deja in desfasurare, iar investitorii cauta noutati, alte extravagante. Nici un stand nu era aglomerat, nu se statea „la coada la informatii” cum am vazut in prima editie. In ultima zi si CD-urile de prezentare erau pe terminate, spre supararea simplilor vizitatori care doreau doar un studiu al pietei. Am intalnit o damna din Marea Britanie, care locuieste de sapte ani in Dubai si iesise la shopping de informatii. Ca la piata, nu? Intai vezi care e pretul peste tot si apoi alegi.
M-am intors si de aceasta data acasa cu mult prea multe brosuri, am impartit carti de vizita, m-am bucurat sa gasesc alti romani care lucreaza in acelasi domeniu, ba la developer, ba in agentii imobiliare, m-am socializat, am gasit brosuri pentru proiectele care imi lipseau din baza personala de date si am aflat ca Turcia si Austria isi prezinta casele de vacanta la cei care duc dorul zapezii si viseaza la un Craciun inzapezit undeva la munte.
De ce nu or avea si romanii curajul sa isi expuna casele de vacanta prin aceasta zona? Ar putea fi o piata buna. Si poate asa beneficiaza si de un feedback al altei piete, care se bucura de succes si care pe alocuri le poate servi de exemplu, poate in marketing, poate in idei, cine stie…