In 1990, guvernul de atunci, condus de Petre Roman, s-a confruntat cu o greva a soferilor. Economia nationala, aflata la acea vreme aproape integral in mainile statului, era amenintata, practic, cu paralizia. „Daca voi nu vreti sa munciti, ne gandim sa transportam marfa cu autovehiculele armatei”, le-au transmis guvernantii sindicalistilor.
Istoria se repeta acum, dar cu magistratii in locul soferilor. Refuzul acestora de a relua lucrul afecteaza, de asemenea, viata economica. Printre altele, activitatea de inregistrare a firmelor la Registrul Comertului este blocata. Drept solutie, Catalin Predoiu, ministrul Justitiei, propune modificarea sistemului, in sensul de a nu mai fi implicati judecatori.
Masura, daca va fi adoptata, va insemna pentru magistrati o lectie – „nu sunteti de neinlocuit”. Atributiile acestora vor scadea considerabil, ca si impactul lor asupra mediului de afaceri.
O greva arata cat de importanta este categoria profesionala care o declanseaza. Raspunsul guvernantilor la actiunea de protest ar putea sa stirbeasca, insa, intr-un fel sau altul, aceasta importanta.
Pentru a evita „ciocniri” atat de bruste, japonezii au inventat acel tip de greva cu banderole albe la brate si cu negocieri purtate de liderii sindicali, in timp ce protestatarii continua sa munceasca. Magistratii romani ar fi avut mai mult de castigat, cel putin in termeni de prestigiu, daca ar fi recurs la modelul japonez.