- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Managerul viitorului – Managerul de Proiect European

25 Aug, 13:44 • marian.rujoiu

Tot mai des auzim in presa, la televizor sau printre cunoscuti, mesaje sau discutii despre job-ul mult ravnit de manager de proiect. Dar nu orice fel de manager de proiect, ci manager de proiect european. Pentru ca pana in momentul de fata rolul de manager de proiect se aplica, preponderent, unor domenii precum : IT, constructii, consultanta. Insa, un efect direct al oportunitatii de a dezvolta si implementa proiecte finantabile din fonduri nerambursabile, il reprezinta apartia unui nou rol, acela de manager de proiect european.
Astfel ca putem spune ca managerul de proiect este lait-motiv-ul acestui an, sau al acestei perioade, reprezentand una dintre cele mai ravnite meserii si, bineinteles, la fel de bine cotate.
Insa cei care doresc sa obtina acest post trebuie sa intruneasca o serie de calitati si competente, care impreuna alcatuiesc un tipar al managerului viitorului. Bineinteles, cerintele pentru acest post variaza de la o institutie/organizatie care il solicita la alta.
In general, managerul de proiect este responsabil pentru succesul general al proiectului. In unele companii/organizatii, acest post poate imbraca diferite titulaturi, precum: coordonator de proiect, lider de echipa, etc, insa oricare ar fi denumirea folosita, aspectul-cheie este ca managerul de proiect reprezinta persoana responsabila pentru asigurarea succesului proiectului si, deci, pentru indeplinirea obiectivelor propuse, respectand bineinteles termenii contractuali.
Un aspect esential in asigurarea succesului proiectului si implicit a unui management eficient, il reprezinta implicarea managerului de proiect, cat si a intregii echipe de proiect in etapa de elaborare a proiectului. Din pacate, majoritatea proiectelor europene implementate in aceasta perioada in Romania, nu respecta aceasta cerinta foarte importanta, care de altfel se regaseste, ce-i drept sub forma de recomandare, in ghidul solicitantului. De ce este atat de importanta respectarea acestei etape in constructia unui proiect? Deoarece asigura o intelegere comuna asupra scopului proiectului, a indicatorilor de atins si a sarcinilor de realizat. Cele mai multe proiecte beneficiaza de un manager de proiect formal, rol pe care il ocupa sau care ii revine de regula presedintelui/directorului organizatiei/institutiei beneficiare, in semn de recunoastere a vastei experiente a acestuia, deloc contestabila in anumite situatii. Insa atributiile managerului de proiect sunt indeplinite efectiv de o alta persoana, care la randu-i mai are de indeplinit o alta functie in cadrul aceluiasi proiect. Si in acest fel se creaza un cerc vicios care aduce obstacole in calea bunei implementari a proictului si a indeplinirii corespunzatoare a sarcinilor din proiect.
O alta practica impamantenita in ceea ce priveste managementul de proiect, consta in atribuirea acestui rol important unor persoane care nu au capacitatea si nici pregatirea necesara pentru a indeplini corespunzator atributiile care le revin. Nu este foarte usor sa indeplinesti acest rol daca nu ai cel putin o experienta similara anterioara si daca nu ai o serie de abilitati care sa te ajute in coordonarea unei echipe, in respectarea unor termene, in respectarea aplicarii legislatiei in vigoare, etc.
Managerul de proiect european tinde sa devina tipologia managerului viitorului, de aceea ar fi de preferat ca aceste prime experiente ale existentei sale ca specializare/meserie, sa fie de calitate si sa poata reprezenta o baza solida si un punct de referinta relevant pentru generatiile viitoare. Cu alte cuvinte, sa se edifice inca din acest moment al dezvoltarii sale, conform cerintelor la nivel european, evitand astfel stabilirea unor practici nu tocmai „bune”.
Managerul de proiect, specific proiectelor europene, este persoana care:
– aplica cu succes procedurile de management si de control al proiectului;
– asigura un proces eficient de comunicare atat in interiorul echipei de proiect, cat si in raport cu tertii: AM POSDRU, OI POSDRU, etc.
– Se asigura de conformitatea tuturor documentelor realizate in proiect ;
– Se asigura de respectara prevederilor legislative in ceea ce priveste angajarea corecta a cheltuielilor in cadrul proiectului;
– Identifica si urmareste managementul si solutionarea situatiilor dificile;
– Asigura un management proactiv al proiectului pentru a se asigura de livrarea in timp a indicatorilor asumati;
– Este responsabil de managementul riscurilor proiectului;

Iata de ce nu este usor sa fii manager de proiect. Desigur nu inseamna ca toate aceste activitati trebuie realizate strict de catre managerul de proiect, tocmai de aceea dispune de o echipa de persoane specializate pe diferite tipuri de activitati, insa el trebuie sa se asigure ca toate acestea sunt corect realizate si proiectul isi continua o buna evolutie spre finalizarea sa cu succes.
Vrei sa inveti cum sa scrii un proiect care sa-ti fie finantat ? Ai o idee de proiect si vrei sa afli cum o poti implementa? Inscrie-te acum la „Manager de proiect”, curs acreditat CNFPA si afla raspunsul la toate aceste intrebari! Detalii pe www.traininguri.ro.
Scris de Claudia Neculae
Trainer Extreme Training, the way to excellence
www.traininguri.ro

Urmărește Daily Business pe Google News