Marii investitori au motive sa ocoleasca Romania. Soselele proaste si schimbarile dese ale legilor din domeniul fiscal ingreuneaza planurile de afaceri, dupa cum se arata intr-o analiza publicata recent de DailyBusiness. Si nici nu mai se mai gasesc lucratori „ieftini” ca altadata, dupa ce multi romani au plecat la munca in tarile dezvoltate.
Grupul Daimler lua in calcul deschiderea unei fabrici Mercedes la Timisoara sau Oradea, printr-o investitie de circa 800 milioane de euro. In acest caz, a mai aparut un inconvenient, care alaturi de celelalte aspecte negative, i-a facut pe investitorii germani sa-si indrepte preferintele catre localitatea Kecskemet din Ungaria. Astfel, Romania a suferit o pierdere totala estimata la 2 miliarde de euro, suma incluzand si investitiile pe care le-ar fi efectuat furnizorii fabricii.
Iata „aventurile” germanilor de la Daimler, in tentativa de a obtine un amplasament corespunzator viitoarei capacitati de productie, relatate pe scurt de Adrian Mihaltianu, analist al pietei auto: „Au incercat mai intai la Oradea, dar nu au gasit decat un teren inundabil, iar apoi la Timisoara, numai ca s-a aflat de investitie, iar preturile terenurilor au luat-o razna. Atat timp cat speculantii vor controla mediul investitional in acest mod, putem sa ne asteptam si la alte asemenea esecuri”.
Firi ingenioase, romanii s-au adaptat repede la economia de piata. Unii dintre ei i-au privit pe toti strainii aflati in vizita ca pe niste surse de venit. In urma cu 15-16 ani, cine scapa un cuvant in engleza sau franceza pe strazile Bucurestiului, se pomenea abordat de tipi obraznici (adulti sau chiar copii) care strigau asurzitor „cheingi manii, cheingi manii”. O astfel de scena este redata savuros in filmul „Asfalt Tango” de Nae Caranfil.
De la schimburi valutare si vanzari de nimicuri s-a trecut intre timp la afaceri voluminoase. Afli ca o companie de calibru intentioneaza sa construiasca o unitate? Cumperi toate terenurile din zona si astepti sa le creasca preturile, pentru a le vinde mai tarziu in castig.
De data aceasta, socoteala nu s-a mai potrivit, pentru ca scumpirile suprafetelor au provocat batai de cap pana si… elementului de atractie, respectiv concernului Daimler. Care a analizat situatia nemteste si a decis ca ii vine mai profitabil sa se orienteze catre alte meleaguri, cu preturi mai putin saltarete.