Podul Herastrau, linia de cale ferata Bucuresti-Constanta, tronsonul Baneasa-Fundulea. Unul dintre suruburile care sustine sina (denumit „trifon”) poate fi indepartat simplu, cu mana. Este rupt.
Pe o distanta de maxim 50 de metri din acelasi tronson, alte doua suruburi sunt slabite, deci pot fi miscate din lacas foarte usor, iar un altul este montat stramb.
[img=651]Surubul de sustinere a sinei poate fi indepartat simplu, cu mana[/img]
Sinele de cale ferata neprinse bine in suruburi pot genera deraierea trenului si implicit riscul de a muri oameni. Acestea trebuie verificate periodic de specialisti (denumiti „picheri” in limbajul CFR). Verificarile nu mai au frecventa „de pe vremuri”, pentru ca personalul s-a imputinat, in urma concedierilor succesive. Iar Ministerul Transporturilor se gandeste la un nou val de disponibilizari.
Motivul? Cel clasic: „nu sunt bani”. De fapt, bani s-ar gasi, dar ne batem joc de ei. Transparenta in cheltuirea fondurilor europene si bugetare? O gluma. La cativa metri de surubul rupt, un panou anunta calatorii ca acolo se pune in aplicare un proiect de reabilitare.
[img=653]Proiectul de reabilitare a tronsonului Baneasa-Fundulea nu are termene de incepere si finalizare?[/img]
Pe panou, in loc de sume apar niste insiruiri de cifre si virgule care nu inseamna nimic in limba romana, limba in care este trecut textul. Ce vrea sa spuna 62,585,941,58 euro? Milioane, miliarde? Nimeni nu intelege care dintre acele virgule reprezinta zecimala.
Cand incep lucrarile, cand vor lua sfarsit? Mister. Niciun termen de demarare sau finalizare a proiectului nu zarim pe acel panou. Cei care l-au infipt in pamant nu s-au gandit o clipa la informarea publicului. Si aproape sigur niciunul dintre romanii care trec pe acolo in drum spre parc nu s-a oprit vreodata sa citeasca ce scrie pe tablie. Doar niste pustani au bagat in seama dreptunghiul metalic si l-au onorat cu graffiti.
In statele dezvoltate, trenul, un mijloc de transport ieftin si ecologic, a ajuns sa concureze cu avionul in preferintele pasagerilor, pentru ca poate fi mai rapid pe anumite distante, daca socotim timpii de check-in si imbrcare din aeroporturi.
[img=652]Pe Podul Herastrau, trenurile circula cu viteza foarte redusa si bine fac, pentru ca altfel risca sa deraieze[/img]
Trenurile din Romania, tot mai putine, intarzie cu orele, uneori din cauza ca hotii fura echipamentele de semnalizare. O catastrofa feroviara se poate intampla oricand. Reteaua CFR a cazut prada paraginii si nepasarii.
Toate astea nu se petrec intr-o tara de salbatici, care abia au descoperit roata. Institutia Caile Ferate Romane are o traditie veche de 130 de ani, fiind cu numai jumatate de secol mai „tanara” decat primul tren din lume, cel dintre Liverpool si Manchester.
Pe actualul teritoriu al tarii s-a circulat cu trenul inca din 1854 (linia Oravita-Bazias, in Banat), iar in Regat (respectiv Principatele Romane), construirea de cai ferate a inceput in 1864, pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza si a continuat mai tarziu, sub domnia lui Carol I.