Un magazin online are nevoie, pe langa aplicatia web (de care am amintit si in Mitul baiatului care mi-a construit magazinul online), de activitati de vanzari, marketing, suport si logistica. Sa zicem ca logistica este acoperita de stocurile furnizorilor si de firmele de curierat, magazinul in sine este un instrument de vanzari, iar suport pentru clienti poti sa oferi prin email. De fapt, fiecare punct din fraza de mai sus e generator de mituri, dar azi voi vorbi despre marketing, sau mitul magazinului care vinde singur.
Dupa cum ne invata statistica, cele mai multe magazine online romanesti sunt construite pe platforme comune si cu caracteristici (features) identice. In afara de diferentierea prin pret, ce ne mai ramane?
Mitul magazinului care vinde singur pleaca de la ideea construieste si vor veni; in afara de cateva nume mari, magazinele online sunt foarte apatice in metode de promovare, dupa cum am constatat si inainte de Paste cand am organizat un concurs de premiere a actiunilor de promovare in perioada sarbatorilor.
Daca magazinele fizice se adreseaza clientilor aflati pe o raza geografica destul de bine localizata si de bine de rau ai o sansa sa supravietuiesti atacurilor unui competitor aflat la 10 km departare, in online competitia este la un click departare.
Ovidiu Lixandru de la eCommerce nerve sesiza in articolul „Declaratii versus cifre” numarul mic de angajati pe care il au unele magazine online. Cred ca se referea in special la cele cu un singur angajat. Acum, bineinteles nu este nimic rau in a incepe o firma mica cu buget restrans. Problema e ca daca un magazin are nevoie si de marketing (ca sa nu mai vorbim de suport, logistica, dezvoltare si altele), cum se descurca unicul angajat?
Daca magazinul online este echivalentul omului de la vanzari atunci pot sa va zic eu, din postura mea de om de marketing, ca va urla dupa promovare, analiza concurentei, pozitionare si strategii de dezvoltare. Si partea proasta este ca, spre deosebire de echivalentul uman, magazinul online nu doarme niciodata si deci va cere resurse in continuu.
Cred ca orice om de marketing are un moment in viata cand uraste departamentul de vanzari. Problema e ce faci cand esti unul singur? Te urasti pe tine intermitent?
Mitul magazinului care vinde singur este foarte simplu de invalidat. Cu atata apatie pentru orice efort online, chiar si cea mai mica tresarire se amplifica intr-un salt. Un raspuns rapid la un email. Un newsletter bine facut. Un blog, orice.
Clientul online vrea sa fie impresionat
Cristian Dorobantescu
Marketing Manager GECAD ePayment