Pozitionarea este cheia catre succesul oricarui brand in mediul competitiv al vremurilor noastre. Am citit asta peste tot, am auzit asta de la toata lumea, am vazut povesti de succes, dar si multe intelegeri gresite ale conceptului.
Totul este legat de perceptii si totul se intampla in mintea celui care cumpara. E terenul de joaca unde se decide succesul sau insuccesul unei marci si al unei companii. Totul pare atat de simplu, nu? Sa gasesti o „pozitie perceptuala” neocupata de competitori si sa o ocupi. Da, pana aici e simplu, dar, vorba unui prieten „acum, ca am castigat pitch-ul, trebuie sa si muncim”.
Pentru ca o pozitionare de succes este mai mult decat un simplu slogan.
Pentru ca o pozitionare de succes „respira prin toti porii” organizatiei.
Pentru ca o pozitionare de succes trebuie sa aiba toate elementele de suport interne.
Pentru ca o pozitionare de succes e greu de aparat.
Pentru ca exista intotdeauna riscul „e prea simplu”.
Si pentru toate aceste motive si multe altele, trebuie ca managementul sa fie convins ca are sustinerea interna companiei pentru ca pozitionarea sa fie un succes. Iar, pe langa comunicarea intentionata a companiei cu consumatorii, exista multe alte ocazii de „comunicare reflexa”. De la angajatii companiei care povestesc prietenilor despre cum este la job, trecand prin modul de a trata un client nemultumit si pana la modul in care misiunea, viziunea si valorile companiei sustin pozitionarea brandurilor ei.
Si de aceea, desi pare atat de simplu, este atat de complicat.
Pentru ca e nevoie de consecventa.
Pentru ca e nevoie de atentie la toate micile detalii.
Si pentru ca uneori avem tendinta de a fugi de simplitate.
Pana data viitoare, simplu, fiti diferiti!
Adinel Tudor
Specialist Marketing
Senior Partner Trout&Partners Consulting