- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Noul CFR Marfa trebuie sa dea oameni afara?

21 Jun, 15:00 • Redactia DailyBusiness

„Urmeaza sa luam niste decizii destul de grele. Cu siguranta in anumite puncte este nevoie de restructurare”, a declarat Gruia Stoica, noul proprietar al CFR Marfa (daca nu vor fi admise contestaiile firmelor care s-au retras de la licitatie).

Pare un inceput cu stangul. Nu vorbim de birocratii care muta hartii prin birourile sau magaziile din triaj. Aceia trebuie dati afara deoarece consuma si nu produc, si nu pe motive de „restructurare”.

Dar sa te gandesti la reducerea activitatii cand Europa te asteapta s-o aprovizionezi cu marfa si ai la dispozitie vagoane, personal bine antrenat, plus infrastructura (care apartine, ce-i drept, de alta companie, deocamdata de stat)?

Potentialul pentru aceasta forma de transport ecologica si de viitor se arata imens. „5% din exporturile Chinei in Europa vor trece prin Romania, ceea ce este enorm, astfel ca Grup Feroviar Roman va actiona ca o companie de tranzit, care va lua marfa din Constanta si o va duce in Germania”, dupa cum a afirmat Ionel Blanculescu, consilierul premierului Victor Ponta.

Cand ti se deschid asemenea oportunitati, primul gand e extinderea. Da, pentru asta trebuie sa imbunatatesti tehnologia si disciplina muncii, sa elimini furturile de piese de la calea ferata. La aceste capitole, CFR (nu numai Marfa) scartaie rau de tot. Aici colaborarea cu partenerii de la compania de infrastructura joaca un rol de prim ordin.

Referindu-ne strict la muncitorul ceferist, el reprezinta un capital pretios. Periodic i se aplica teste de sanatate si de cunostinte teoretice, este pus sa sufle in fiola la inceputul zilei de lucru. Nu poti sa-l dai afara cand momentan nu ai suficiente comenzi. Pentru ca atunci cand vor veni comenzile, nu il vei inlocui prea usor. Dureaza ani de zile pana il formezi, nu ajung cateva cursuri de instruire.

Astazi, un ciocanar face treaba pe care in anii ’90 o faceau trei. Regimul de 12 ore munca, 24 pauza istoveste.

Noul CFR Marfa poate deveni un jucator puternic in piata europeana de transport feroviar. Depinde insa (si) cum va sti sa gestioneze resursa umana.

Urmărește Daily Business pe Google News