„When you can measure what you are speaking about and express it in numbers, you know something about it”. Lord Kelvin
„Nu mai sunt bani pentru marketing!”, „Vanzarile scad si trebuie sa taiem din bugetele de marketing!”, „Amanam campania asta pentru la anul, cand o sa avem mai multi bani!”, etc., etc. Aceste vorbe si multe altele asemenea „susura” neintrerupt la urechea oamenilor de marketing din Romania. Marketerii sunt priviti cu neincredere, sunt acuzati de frivolitate, perceputi drept cheltuitori ai resurselor companiei si pe cale de consecinta aflati intr-un permanent conflict de interese cu oamenii de finante & contabilitate.
In ciuda importantei sale, a faptului ca este crucial pentru cresterea si sanatatea unui business, marketingul este una dintre dintre cele mai putin intelese si masurabile functii ale unei companii.
In acest context, deciziile de marketing sunt cel mai adesea luate fara a avea la dispozitie informatia necesara si instrumentele de masurare a performantei. Este clasic deja comentariul facut de Chief Marketing Officer-ul (CMO) de la P&G care spunea ca marketingul este o industrie de 450 mld. $ in care se iau decizii cu mai putine date decat in cazul unei investitii de $100,000 intr-un alt departament al unei organizatii.
Salvarea ne vine din masurarea activitatii de marketing (marketing metrics) care a devenit una dintre cele mai presante nevoi ale zilei de astazi, iar oamenii de marketing trebuie sa dezvolte aceste sisteme de masurare pentru a-si putea sustine cauza cu succes la nivel de top management.
Frumusetea si challenge-ul vin din faptul ca pentru a crea un sistem de „marketing metrics” pentru propria organizatie nu este suficient sa copiezi o lista cu indicatori din diferite carti sau publicatii, acesta trebuie sa fie adaptat realitatilor fiecarei organizatii in parte. De ce? Pentru ca fiecare companie isi dezvolta propriul ADN in care sunt „topite” viziunea, strategia, cultura organizationala, clientii si competitia.
Cred ca pentru marketerii romani este o mare provocare, insa una care le-ar putea usura munca, le-ar face viata mai usoara, le-ar putea asigura un dialog cu oamenii de finante si contabilitate si de ce nu, le-ar netezi drumul catre pozitiile de top din cadrul organizatiei.
Daniel Micu, Specialist Marketing, Trout&Partners