Colegii mei au tinut de curand o serie de seminarii pentru studenti – surpriza emisiuni a fost interesul extraordinar pentru afacerile online si pertinenta intrebarilor. Oamenii stiau despre ce este vorba si erau foarte interesati sa dezvolte cat de repede o afacere din care sa iasa profit. Nu vorbim de scara acestui profit, ce este important este faptul ca tineri fara posibilitati materiale considerabile cred ca viitorul lor sta in comertul online.
De ce? Pentru ca „online” este aproape mereu asociat cu „investitii zero” – „profit pe termen scurt”. Foarte laudabil ca studentii se gandesc sa dezvolte o afacere – va fi in cel mai rau caz un exercitiu complex cu riscuri minime. Eu personal ma bucur si le doresc foarte mult succes.
Curios este insa faptul ca si companii deja maricele sau oameni de afaceri cu experienta gandesc la fel. Pentru multi canalul de distributie online este doar un experiment – poate merge, poate nu, sau „oricum avem nevoie de un site de prezentare”. Pentru altii afacerea insasi e o incercare.
In Romania exista aproape 1200 de magazine online – spune MCTI in studiul realizat anul trecut in decembrie. Dintre acestea insa nu mai mult de 200 au peste 100 de tranzactii online lunare. Bineinteles, suma totala a comenzilor este mai mare pentru anumite magazine de succes, dar cum ele se realizeaza prin alte metode decat plata online prin card nu cred ca ele definesc un comert online in toata puterea cuvantului.
In orice caz, revenind la tema discutiei, pentru foarte multe companii comertul electronic inseamna o incercare de a face profit cat se poate de repede, cu investitii minime (timp, oameni, bani deopotriva).
Comertul online in Romania este un pionierat. Acesta este adevarul si nu vom depasi aceasta faza fara o gandire pe termen lung – dezvoltam piata din resurse proprii, atunci ne dezvoltam si noi.
PS: ramasesem datoare cu o resursa interesanta: Bplans.com contine modele de planuri de afaceri pentru magazine online.