In Dubai s-a pornit de la bun inceput de la ideea foarte inspirata de orase tematice, cu scopul unei mai bune organizari: daca vrei sa gasesti o anumita universitate te indrepti spre Academic City si gasesti majoritatea institutiilor de invatamant superior. In Health Care City gasesti spitale si institutii medicale, firmele de profil media & internet sunt in Internet City si Media City iar pasionatii de curse Formula 1 au sarit in sus de bucurie la anuntarea proiectului Motor City. Pornind de la aceeasi idee s-a nascut si proiectul Sports City: sport, turism ajutat de evenimente sportive, zona retail, scoli, asa mai rasare o potentiala sursa de venit in mijlocul desertului. Localizat in Dubailand, paralel (inspre desert) cu zona Dubai Marina si Palm Jumeirah (momentan cele mai scumpe de pe piata), Sports City a folosit un buget de peste patru miliarde de dolari pentru a se intinde pe o suprafata de peste 4.600.000 m2.
Proiectul include cluburi sportive ca Manchester United, Global Cricket Academy, Academia de Tenis David Lloyd si Academia de Golf Butch Harmon, prima deschisa in afara SUA (Butch Harmon a fost antrenorul lui Tiger Woods). Stadioanele au profil fotbal, rugby (60.000 de locuri), cricket (25.000 de locuri) si doua mai mici, pentru volley, basket si netball de 5.000-10.000 locuri. Terenul de golf Ernie Els, The Dunes, e deja gata, iar in jurul lui s-a ridicat deja comunitatea de vile Victory Heights. Facilitati medicale, hoteluri, Next Generation Club (club fitness), toate vor fi gata pentru a fi folosite, unele incepand cu acest an, altele in jurul anului 2011. Sincer, am ales sa detaliez acest proiect sub influenta Jocurilor Olimpice de la Beijing din acest an, sperand ca nu sunt singura care se intreaba care sunt profiturile, vizibile sau mai putin vizibile, din spatele oricarui eveniment sportiv.
Intrarea in acest Sports Wonderland se face prin singurele turnuri cu inaltime peste medie, proiectul Gateway, inalt de patruzeci si patru de etaje, dedicate spatiilor de birouri. In continuarea acestora se afla blocuri rezidentiale, printre care insa merita amintit proiectul Canal Residence, blocuri situate de-o parte si de alta a unui canal artificial ce strabate comunitatea dezvoltata pe tematica mediteraneana, tunisiana, spaniola, clasic europeana si araba. Mall-uri, moschee, scoli, de la sine inteles ca acestea vor asigura rezidentii locatiei ca mica lor comunitate ofera tot ce este necesar la o distanta de mers pe jos.
Si iata si o buna tema de gandire: care este prin urmare business-ul din spatele unei asemenea comunitati? Nu voi merge atat de departe cu presupunerile incat sa ajung la Jocurile Olimpice de Vara care la un moment dat s-ar putea tine aici, deoarece exista impedimente ca temperaturile insuportabile din august (peste 50 C) si lipsa unor elemente de facilitati si infrastructura. Ma voi rezerva in schimb la competitii mici, locale sau regionale, turnee de tenis, cricket si la transmiterea lor pe diverse canale media cu acoperire locala sau mondiala. Ma pot referi si la toti turistii care vin si prefera sa inchirieze o camera la o distanta de cinci minute de stadion, aceiasi turisti care isi vor face cumparaturile in mall-ul de peste drum si vor iesi la o cafea in zona de promenada/cafenele, dupa care isi vor cumpara tricouri sau brelocuri imprimate cu Sports City ca sa isi aminteasca peste ani de vacanta lor sportiva aici. Sunt toate detalii, veti spune, dar aceste detalii vor face ca zona sa fie cautata de turisti si rezidenti. Sute de angajati vor asigura o buna desfasurare a vacantelor si exista sanse ca acesti turisti sa revina si la alte evenimente.
Turismul tematic va avea cu siguranta un mare succes, iar atunci cand nu se organizeaza competitii, orasul are destule resurse de distractie. Inchirierea part-time, in regim hotelier, este din ce in ce mai practicata si mai apreciata. Cumpararea proprietatilor in acest sistem iti asigura, ca proprietar, dreptul la ocupanta 30 de zile/an si prinde avant si in Dubai, garantand cresterea cifrelor de afaceri atat in turism cat si in imobiliare, si nu discutam aici numai despre cazul Sports City. In cazul Motor City inlocuiti doar tematica proiectului, iar rezultatele se anunta la fel de promitatoare. Parcul auto al Dubai-ului detine suficiente masini sport pentru a ne convinge ca exista o mare pasiune pentru acest sport. Reteta e aceeasi: se ia o idee, o bucata de desert si se incepe constructia unui vis. Proiectul si tot ce include el se vinde integral din marketing si brosuri. Pana la finalizarea si predarea cheilor proprietarilor multe din elementele lui, apartamente sau birouri, se vand si se revand pe putin de trei ori. Partea interesanta a lucrurilor este ca ultimul cumparator este convins ca investitia lui este foarte reusita. Avand in vedere ca unii locuitori pot sa vada meciuri din balconul propriilor locuinte, nu cred ca ne incumetam multi sa contrazicem aceasta afirmatie.