Preludiu: 25 de miliarde de dolari ajutor de stat pentru industria auto americana. 12 miliarde de euro ajutor de stat pentru industria auto germana. Scaderi ale vanzarilor in medie cu 32% in SUA, 45% pentru GM, 30% pentru Ford. 82.5% scadere a pretului actiunilor marilor producatori auto americani de la inceputul anului.
Toyota scade cu 23% pe piata americana in octombrie, iar BMW isi vede profitul operational scazand cu 60%. Francezii nu o duc nici ei mai bine. Peste tot in lume, uzinele auto isi inchid portile. Mii de oameni sunt disponibilizati, investitiile sunt amanate, productia este oprita iar showroom-urile gem de masini care nu se vand.
Oamenii pur si simplu nu mai cumpara masini in America, desi ultimele modele americane erau aclamate de presa ca fiind cele mai bune din ultimele doua decenii (pana si celor de la BBC Top Gear le-au placut!). Criza este de departe cea mai mare din istorie, si ameninta sa duca la disparitia fizica a colosilor GM si Ford, antrenand odata cu ei sute de mii de locuri de munca.
Ce se intampla in acest rastimp la noi? Dacia isi inchide portile pentru un total de trei saptamani, motivand prin scaderea cu 50% a comenzilor pentru noiembrie si decembrie, mai toti importatorii se confrunta cu scaderi similare, iar rapoartele APIA arata o scadere cu 5% in august, 9% in septembrie si Dumnezeu (in fapt tot APIA) stie cat in octombrie.
Bugetele de marketing sunt inghetate, campaniile de advertising sunt oprite, oamenii de vanzari sunt livizi iar oamenii de PR incearca sa puna un zambet peste toata treaba, care arata insa putin cam tras la colturi.
Totusi, dupa toata aceasta enumerare de dezastre si imagini apocaliptice care l-ar face sa se sinucida pana si pe un calugar ecologist, ramane totusi o intrebare: oare stam chiar asa de rau in Romania? Oare ar trebui sa intervina statul pentru a finanta niste producatori si importatori aflati la ananghie?
Adica este simplu: americanii nu mai cumpara masini pentru ca au ramas fara case, nu-si mai pot lua credit de la banci care sufla si in iaurt, iar europenii au si-asa mai multe masini decat pot conduce si si-au amanat cu cel putin 6 luni decizia de a cumpara una noua. Dar noi? Noi, cu carutele si harburile noastre, cum de am ajuns aici?
Daca acceptam ca si la noi incepe criza, raspunsul ar fi simplu. Pana sa isi spuna cuvantul criza mondiala, si-a spus cuvantul taxa auto minunat gandita de Guvern pentru a penaliza masinile noi si pentru a incuraja masinile foarte vechi. Rezultatul e simplu: vanzarile de masini autohtone si relativ ieftine au scazut (desi poate ca nu cu un rezultat atat de dramatic pe cat se vorbeste, caci uzina de la Pitesti a exportat la nivel record in ultimele luni), iar vanzarile de masini noi de import sufera si din cauza conditiilor noi de creditare. Confruntati cu criza atat de mult mediatizata, oamenii prefera sa dea mai putini bani pe un second-hand nemtesc vechi decat sa isi ia o masina noua din Romania.
Mai mult decat atat, firmele care de obicei cheltuiau la sfarsit de an pe flote banii ramasi decat sa-i dea sub forma de taxe pe profit la stat, anul acesta au decis sa ii pastreze, pregatindu-se de criza.
Avem asadar trei cauze principale ale durerilor de cap care bantuie industria auto din Romania: taxa auto aberant gandita, creditarea ingreunata, precautia firmelor. Ele pot duce, prin ele-insele, la o criza reala.
Dar nu va grabiti sa va milostiviti de importatori si producatori. Unii dintre ei reusesc zilele acestea sa aplice un remediu-minune pentru a-si rotunji veniturile pe acest an, mutand fondurile primite de la centru pentru promovarea produselor catre profitul propriu, mizand probabil si pe panica de afara. Altii vand tot ce au pe stoc pentru a beneficia de lichiditati cat mai mari la inceput de an, urmand a produce doar pe baza de comenzi.
Smecheria-smecheriilor: profiturile incredibil de mari si cifrele de vanzari anormal de mari de anul trecut – an care a beneficiat de o conjunctura speciala – sunt prezentate ca fiind ‘normale’, iar vanzarile absolut normale din toamna aceasta, implicit mai mici, sunt prezentate ca inceputul unei crize. Criza fata de ce? Fata de un an record? Fata de primele 6 luni in care s-a vandut in disperare?
Se invart sume ametitoare, se prezinta cifre alarmante, se ridica ochii la cer si mai e doar putin pana cand se va cere ajutor si de la stat. Statul roman. Adica de la fiecare dintre noi. Se uita cu bunavointa faptul ca cererea de masini de pe piata autohtona ramane inca puternica. Sau poate ca tocmai acest lucru este luat in calcul, dar prezentat distorsionat de eticheta ‘Criza’ aplicata de sus pana jos si preluata pe nemestecate de media.
In familie, durerile de cap se trateaza uneori cu mult sex. Se pare ca unii din industria auto romaneasca se pregatesc de o partida pe cinste. Pe banii nostri.