Un european din opt evita comertul online din cauza ca se teme ca lipsa de securitate in cazul unei asemenea tranzactii. Cel putin asa reiese dintr-un studiu publicat zilele trecute de Eurostat, biroul responsabil cu statistica la nivelul Uniunii Europene.
Unde gasim Romania? La utilizarea Internetului avem un scor de 24%, ceea ce inseamna ca doar 24% dintre persoanele cu varste in intervalul 16-74 de ani au intrat in mediul virtual in ultimele 3 luni. Datele au fost culese in 2007. Cele 24 de procente ne situeaza pe locul 27 din 27. Ultimul. Explicatia ar fi ca suntem multi ca populatie iar 24%, de fapt, inseamna peste 5 milioane. Ca numar am fi peste Bulgaria (cu aproximativ 2,4 milioane de utilizatori de Internet) si Grecia (3,63 milioane).
Numai 3% dintre romani au cumparat de pe Internet in 2007. Adica aproximativ 660.000 de persoane din 22 de milioane. 1% insa spun ca nu au avut curajul sa cumpere nimic online in 2006 de frica fraudelor. Ei bine, atat procentual cat si valoric nu stam rau.
Desi ziarele de azi titreaza cu litele de o schioapa faptul ca doar 3% dintre romani cumpara online si multi nu cumpara din cauza temerii ca pot fi fraudati, haideti sa nu fim superficiali.
3% nu e mult, intr-adevar. Suntem tot pe ultimul loc ca procente, alaturi, evident, de bulgari. Sa tinem cont insa ca adevaratul comert electronic a inceput prin 2004, cand s-a dat drumul la plati online cu card bancar. In 2007, doar aceasta bucata a placintei comertului electronic a crescut de aproape 4 ori.
Un roman din 100 nu cumpara pe net din teama, din nesiguranta, zice studiul Eurostat. In Europa insa (ne limitam doar la acest studiu), procentul este de … 12%, adica 1 din 8. E adevarat ca suntem multi ca popor, ca suntem putini pe Internet, putini in magazinele online cu cosuri virtuale de cumparaturi, mai putin educati in ce priveste cumparaturile pe Internet dar totusi, diferentele nu sunt intotdeauna in defavoarea noastra.
Potentialul este fantastic si trebuie sa privim dincolo de numere. Suntem multi. Orbi sa fim si sa nu vedem ca romanii nu se dau in laturi de la cheltuieli. Si cu cat sunt mai comode de facut, cu atat mai bine.
Pentru 2008 GECAD ePayment a facut o estimare: valoarea cumparaturilor efectuate cu card bancar in magazinele online romanesti se va dubla ajungand catre 70 mil. euro. Cu cifrele studiului Eurostat in fata, da cineva mai mult?
Iuliana Butuc-Cerchez
Corporate Affairs Officer
GECAD Group