Din ce in ce mai multi angajatori si agentii de recrutare isi “verifica” potentialii candidati si pe retelele de socializare. Si discutam inclusiv de retele de socializare gen Facebook sau Twitter unde toata lumea arunca de-a valma poze , muzica, idei (mai bune sau nu), certuri cu fostii parteneri/iubiti/colegi . Sa presupunem ca Ionescu si Popescu au inregistrat in urma testelor profesionale acelasi rezultat, ca la interviu s-au prezentat realtiv bine si ca HR-ul ce urmeaza a lua decizia acceptarii sau respingerii uneia dintre cele doua candidaturi este suficient de deschis (a se citi versat si inteligent) sa faca o verificare scurta a celor doi pe … Facebook, de exemplu. Si uitandu-se peste ultimele postari gaseste:
Ionescu:
– Ora 9.00: Buuuunaaa dimineata! Iar la scirbici! Bleah
– Ora 10.00: Meciul Porto Villarreal a fost beton J, am baut cu baietii dupa pana la 5 cand ne-au dat afara din club. Ne-au cam sifonat badiguarzii ca am spart o oglinda, hahaha
– Ora 10.30: ne-au dat salariile, iar plec acasa cu doar 2000 de lei
– Ora 11.00: tipa de la marketing a venit iar cu fusta aia beton care-I acopera doar colivia. De la mine de la birou e o priveliste demna de Abramovici ca ala are cu ce , ba. Revin cu dovezi!
– Ora 12.30: posteaza fotografii cu colega de la marketing, captate pe mobil, vreo 9 fotografii, din diferite unghiuri, inclusiv de sub biroul sau
– Ora 13.00: Pauza de masaaaaaa! Ne vedme la 15.00
– Ora 15.15: Iar s-a borsit Bosu ca am lungit pauza de masa, dar i-am bagat-o p-aia cu clientu intalnit la restaurant si s-a domolit. Noroc c-aveam oferta de ieri ca altfel deveneam somer al patriei
– Ora 16.00: ma plicti, are cineva o idee de game cool?
– Ora 16.30: l-am eliminat pe Doru de la logistica!!!! Batrane mai invata cum e cu razboiul stelelor VI.
– 16.35: insereaza clip-ul lui Guta : Sunt bazat
– Ora 16.45: AMR 15 minute si ma tarsai spre casa! Are cineva chef de una mica ? Sunt mici buni la terasa la Cocosatu si are si berea rece
Popescu:
– 10.30: Il cunoaste cineva pe buyer-ul de la Metro de pe DIY? Cum reactioneaza la negocieri cu noii veniti?
– 10.40: bine , trec pe privat sa vorbim, multumesc mult pentru amabilitate
– 11.00: posteaza informatii despre ultimele produse pe care le promoveaza si se declara deschis la a oferi informatii suplimentare celor interesati
– 12.00: la abordarea unui prieten, referitoare la programarea week-end-ului, raspunde: nu pot vorbi acum ca sunt la munca. Tesun eu in pauza, dar in principiu eu vin cu masina si mai am 3 locuri
– 15.00: publica un articol de presa referitor la modificarea calcului accizelor
– 17.00: CARE ESTE CEL MAI RAPID SI SIGUR TRANSPORTER PENTRU AGABARITICE FRAGILE?
– 18.00: Multumesc pentru ajutor, firma idicata de Mihai estea cea mai bine cotata, vom continua cu ei. – 18.15: O seara buna
– 20.00: insereaza clip-ul celor de la IRIS: Somn Bizar
– 20.15- 21.00: discutii diverse , comentarii la postarile amicilor, etc
La o scurta rasfoire a profilelor celor doi, diferenta se adanceste:
– Ionescu are 800 de prieteni, majoritatea fete sub 26 de ani care ii pun pe wall tot felul de jocuri, ferme,sondaje tampitele , are vreo 100 de fotografii – din pat, din baie, de la terasa, de la mare, de la munte, cu camera intr-o dezordine rar intalnita,nici una in legatura cu job-ul- , muzica preferata – manele si disco, carti preferate – nimic, emisiuni TV – dan diaconescu direct hahah (?!?)
– Popescu are 200 de prieteni, majoritatea fosti si actuali colegi , 30 de fotografii- majoritatea de la teambuilding-uri-, muzica preferata – clasica, rock simfonic, chitara clasica,carti preferate – un raft de biblioteca, emisiuni TV gazduite de CNN, Euronews, Money Chanel
Sper ca e clar cine a fost cel angajat. Ionescu a fost lasat sa-si vada in continuare de treba si sa-si tina la curent prietenii cu scorul obtinut la jocuri online in timpul programului, sa se vaicareasca din cauza neaprecierii sale de catre seful preasever, etc; iar Popescu a fost angajat.
Concluzie: retelele de socializare pot facilita dar si anula sansa unui job mai bun. Si nu ma refer doar la Facebook, Hi5, Twitter ci si la Linkein sau KeyPeople.
Conteaza:
– Fotografia de profil (mai ales pentru Linkedin si Keypeople)- aveti nevoie de una care sa inspire profesionalism, seriozitate. Zilele trecute pe Linkedin ma dojenea un domn ca nu realizez o analiza corecta a CV-ului, referinduse la un articol mai vechi in care afirmam ca un candidat onest are un singur CV nu 100, cate unul pentru fiecare job la care aplica. Fara sa verific cine e personajul am intrat in polemica (mare greseala), pana cand , enervata am accesat profilul acestuia si m-am lamurit de la prima vedere. Ca poza de prezentare avea o imagine de la o nunta, cu el si sotia/iubita tinandu-se de gat, la masa mare, cu multe farfurii sticle si pahare de plastic in fata. Daca as fi facut acest pas de la prima abordare a individului nu mi-as mai fi irosit timpul. Pe celelalte retele e treaba voastra ce poza inserati, mai ales daca utilizati reteaua pentru discutii cu prietenii , in timpul liber
– Contactele– Proverbul romanesc “spune-mi cu cine te insotesti ca sa-ti spun cine esti” nu e doar vorba in vant! Contactele unei persoane reflecta aria sa de interes, capacitatea sa de adaptare, nivelul sau socio-cultural, verifica o serie de informatii din CV. Asa ca nu acceptati cu generozitate toti netotii doar pentru a avea un numar cat mai mare de contacte/prieteni. Contactele sunt de asemenea cele care va pot ajuta in promovarea personala sau a businessului pe care il reprezentati, de asa maniera incat informatia sa ajunga la persoanele nu doar interesate ci si apte decizional. Cu toata bunavointa Mihaita din Valea rea care asculta manele si butoneaza calculatorul 20 de ore pe zi nu va ajuta sa cresteti profesional (daca Mihaita e un var/prieten din copilarie… contactul cu el e acceptabil la nivel de facebook, in limita timpului liber). Nu cadeti nici in extrema cealalta in care aveti ca “prieteni” pe facebook doar personalitati marcante cu care nu prea discutati- denota oportunism.
– Opiniile inserate la stare– evitati aluziile/afirmatiile cu tenta rasiala, referitoare la orientarea sexuala a altora, satutul marital, religie, varsta, etc. Un angajat din Romania al unei multinationale a primit avertisment din partea departamentului HR , pentru cateva afirmatii radicale referitoare la politica lui Antonescu fata de o anumita etnie; I se cerea sa-si revizuiasca declaratiile cu caracter public, de acest gen, deoarece politica firmei nu agreaza un astfel de comportament in cadrul echipelor sale. Sa mai spuna cineva ca facebook-ul este inofensiv!
– Muzica, filmele, cartile pe care le apreciati
– Frecventa si orele la care publicati diverse “noutati’ pe retelele de socializare. Sunt firme care au restrictionat accesul la retelele de socializare de pe calculatoarele de la birou, dar… telefonul mobil … Cunosc destul de multi manageri ce viziteaza, “incognito”, paginile de pe retelele de socializare ale subalternilor si vad ce fac angajatii in timp ce se plang ca sunt depasiti de volumul de munca !
– Informatiile profesionale – daca din CV reiese ca esti reprezentant vanzari, pe Linkedin RSM iar pe Facebook esti actionar in firma respectiva s-ar putea sa nu mai stea nimeni sa te intrebe unde si de ce ai “introdus o informatie eronata”; sunt 50 de oameni consecveti ce-si doresc o promovare! Fiti sinceri! E mai simplu si mai usor de gestionat.
– Bineinteles … fotografiile de pe facebook… nu cred ca este situatia ideala sa-ti surprinzii colegii dimineata (cand ajungi la birou) amuzandu-se pe baza pozelor tale seminud – cum a patit Oana Roman mai deunazi.
– SETARILE DE SECURITATE!!! – puteti filtra accesul la postari, imagini, etc daca le utilizati inteligent. Oricum nu va bazati 100% pe ele, mai sunt curiosi care se pricep la spart parole si tradatori printre prieteni, asa ca … tot paza buna trece primejdia!
Potrivit site-ului Wall Street : In urma unui studiu efectuat de compania de cercetare Daedalus Millward Brown a reiesit ca aproximativ 3,7 milioane de romani acceseaza zilnic Internetul, iar 5,3 milioane de persoane din mediul urban au conexiune la Internet in propriile locuinte. Romanii folosesc Internetul pentru accesarea motoarelor de cautare (37%), citirea informatiilor din presa (22%) sau accesarea serviciilor de email (35%) . Doar 4% dintre internauti isi cauta joburi prin intermediul mediului online. Studiul a fost efectuat in acest an pe un esantion de 200 de recruiteri si antreprenori, dintre care jumatate provin din Romania, iar restul din SUA.