- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Revansa gigantilor umiliti

14 Feb, 20:34 • Redactia DailyBusiness

In lumea gigantilor din tehnologie se duce o lupta dramatica. Google si Apple, doua companii care in urma cu 10 ani nici nu contau, au crescut atat de mult incat i-au trimis la colt pe altii care obisnuiau sa „faca legea”. Acum, granzii umiliti isi pregatesc revansa.

Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, sufera de ani de zile din cauza unei probleme care, de exemplu, pe guvernantii romani nu ii tulbura nicio secunda: lipsa inovatiei. Compania a avut o problema similara in urma cu cativa ani, inainte de inceputul epocii smartphone, cand concurentii aveau succes fulminant cu telefoanele „clamshell” (cu clapeta), iar finlandezii s-au chinuit vreo doi ani sa lanseze si ei un prim model. Au reusit intr-un final, si au recuperat apoi din cota de piata pierduta, insa acum batalia e mult mai grea. Complexitatea gadgeturilor a crescut atat de mult intre timp, incat o schimbare de design exterior, fie ea si radicala, nu mai poate fi in niciun caz de ajuns.

Nokia a trebuit sa-si recunoasca inferioritatea in ultimele luni, cand si-a constientizat problema brusc si dureros: sistemul rival de operare pentru smartphone Android, lansat de numai doi ani, a devenit trimestrul trecut cel mai utilizat la nivel mondial, gonind pe langa batranul Symbian al finlandezilor ca un Ferrari pe langa un Trabant.

Microsoft, in schimb, are probleme de alta natura. Desi sistemul propriu de operare pentru telefoane Windows Mobile este relativ bun, si in plus beneficiaza de compatibilitate cu toate PC-urile din lume care ruleaza Windows (adica marea majoritate), americanii privesc plini de frustrare cum iPhone-ul, iPad-ul lui Apple si gadgeturile care ruleaza sistemul Android al Google, produse care exceleaza la design si functionalitate, se dueleaza pentru suprematie in inimile (si buzunarele) consumatorilor din intreaga lume.

Ceva trebuia facut. Asa s-a nascut o alianta care „in urma cu 12 luni parea imposibila”, dar care de fapt are mult sens. De ce?

Nokia are hardware-ul (cel mai mare vanzator de telefoane mobile din lume), dar ducea lipsa de software performant. Cheltuia multe miliarde de dolari pentru idei care nu mai veneau.

Microsoft are software-ul, dar era in mare criza de telefoane bine facute si functionale. Finlandezii n-or fi ei cei mai mari inventatori ai ultimilor 10 ani, dar la capitolul meticulozitate stau bine, iar inainte de epoca smartphone telefoanele lor erau, de departe, cele mai apreciate.

Alianta are sens si probabil ca este cel mai bun lucru pe care cele doua companii il puteau face acum. Este, cu siguranta, un semnal de alarma pentru concurenti.

In noua era digitala, insa, este nevoie de mai mult. Cei doi baieti mari pusi la colt, Microsoft si Nokia, s-au asociat pentru a le da peste nas pustilor cu tupeu Google si Apple. Problema lor este insa ca in business 1+1 nu fac intotdeauna 2 (vezi mega-fuziunea ratata dintre HP si Compaq de acum un deceniu), iar in lumea tehnologiei de azi, in care new-entry-urile au aspect de OZN in comparatie cu ce butonam acum 2-3 ani, banii nu sunt de ajuns. Mai trebuie si o farama de geniu.

Urmărește Daily Business pe Google News