Vara lui 2010. Romania, Uniunea Europeana. Ziua pe la ora 19. Rapidul Constanta-Bucuresti opreste in plin camp, pe langa Lehliu si nu da semne ca are de gand sa plece prea curand.
Difuzoarele transmit o explicatie stupida: „stimati calatori, din motive independente de vointa noastra, trenul va intarzia 50 de minute”. De parca s-ar fi gandit cineva ca trenul ar putea sa intarzie din motive dependente de vointa personalului conductor, de exemplu mecanicul de locomotiva sa decida de capul lui o stationare de o ora printre ciulinii Baraganului.
Pana la urma trenul a intraziat 80 de minute, iar ministrul Transporturilor nu a suferit nicio cadere nervoasa. Are cu siguranta un psihic mai puternic decat omologul lui japonez, care a vrut sa se sinucida pentru cateva secunde.
Unul dintre pasageri a avut curiozitatea sa intrebe ce anume a impiedicat trenul sa ajunga la timp. Explicatia a fost naucitoare: cineva a furat niste piese de la sistemul de control al circulatiei, astfel ca toate semnalele au ramas pe rosu. Si pe rosu a plecat si rapidul, cu aprobare de la regionala sa mearga „pe paletele verzi ale impiegatilor”.
De fapt, rapidul nu e chiar rapid. Intre Constanta si Bucuresti sunt 225 de kilometri, pe care el ii parcurge, in mod normal, in 4 ore fara 10 minute, deci cu o viteza medie sub 60 km/h. Si asta pentru ca drumul inseamna o insiruire de segmente, fiecare cu necazul lui.
Un pod de la marginea Bucurestiului nu permite, din proiectare, deplasarea cu peste 15 km/h. Bariera dintr-o localitate nu functioneaza (tot pe motiv de furt), astfel ca trenul incetineste pentru a evita pericolele. In Occident, pe liniile de cale ferata principale nu mai exista treceri cu bariere, masinile circula prin pasaje, dar aceasta e alta poveste.
De 20 de ani, CFR are aceleasi probleme. Nu dispune de banii necesari sa construiasca linii potrivite pentru circulatia la mare viteza. Asta poate ca ar fi de inteles.
Dar sa nu reusesti sa opresti macar furturile savarsite ziua in amiaza mare, e prea de tot. In 20 de ani nu am auzit ca vreun sef de la CFR sa traga de maneca parlamentul, politia, justitia si sa ceara legi mai ferme si actiuni mai hotarate impotriva hotilor. Daca se mai continua asa, vom ajunge sa ne fure trenurile de pe linie cu calatori cu tot si sa le vanda la fier vechi. Fara calatori.