Citeam deunazi in Capital ca edilii Bucurestiului se gandesc sa investeasca 10 miliarde de euro in fluidizarea traficului infernal din Bucuresti. Acesti bani ar trebui sa se duca, in opinia viceprimarului Razvan Murgeanu, in pasaje subterane in locuri ca Doamna Ghica, Razoare, Piata Sudului, Arcul de Triumf si aeroportul Baneasa, precum si intr-o sosea de centura dublata, inaltata pe piloni si in sisteme computerizate de monitorizare a traficului. In opinia lui Murgeanu, ‘toate intersectiile importante ar trebuie sa fie sub sau supratraversate’.
Numai parcarile supraetajate anuntate de Primarie ar trebui sa coste 650 de milioane de euro, si sa reuseasca a elimina masinile de pe strazile supra-aglomerate. Mda. Asta in masura in care masinile de pe strazi vor mai avea pe unde sa se miste din cauza santierului intins pe 10 ani.
Planurile faraonice ale edililor capitalei sunt pe masura nebuniei care domneste pe strazi. Efectele transformarii Bucurestiului intr-un imens santier se vad deja. In opinia constructorilor romani, se pierd anual 180 de milioane de euro din cauza ambuteiajelor din trafic. Asta ar insemna cam 180 de euro pe cap de sofer bucurestean, pe an.
Cu alte cuvinte, in urmatorii zece ani fiecare dintre noi ar pierde undeva la 2000 de euro daca situatia nu s-ar remedia, si daca traficul se va misca la fel de greu.
Prin comparatie, planurile Primariei pe urmatorii zece ani ne vor costa circa 8500 de euro pe fiecare, iar daca luam in calcul si obisnuitele depasiri de costuri, putem rotunji frumusel suma la 10.000 de euro. Adaugati la prima suma…
12.000 de euro de caciula mai tarziu, cum ar arata Bucurestiul in 2018, daca actualii edili ar reusi sa duca la bun sfarsit planurile lor? Pai simplu: un numar dublu de masini pe un numar de strazi cu o capacitate aproape dubla de transport. Adica… mai rau!
Ceea ce nu realizeaza, sau nu vor sa realizeze edilii capitalei este ca modelul ‘se dubleaza traficul, dublam drumurile’ este unul incercat cu deosebit succes in Anglia, Franta, Germania si alte tari cu apa calda. Iar deosebitul succes se transpune acum prin renuntarea grabita la acest model, care nu a dus decat la ambuteiaje mai mari, la pierderi economice duble si la o crestere galopanta a poluarii in marile orase.
Dublarea capacitatii de transport a unui drum duce in mod automat la dublarea traficului auto individual pe acel drum. Este un fapt demonstrat deja de 50 de ani in Occident, un fapt ignorat cu desavarsire de edilii Capitalei. As indrazni sa spun cu rea-vointa chiar, in masura in care cele 10 miliarde de euro vor intra in buzunarele firmelor de constructii, aceleasi pe care le salutati cu caldura si dumneavoastra in fiecare dimineata si seara.
Pana nu e prea tarziu, rogu-va, opriti aceasta nebunie.
Extinderea si modernizarea metroului in intregul Bucuresti ar costa circa 4 miliarde de euro. In schimb ar permite ca 20% dintre actualii soferi bucuresteni sa aleaga acest mijloc de transport, asa cum se intampla in Paris. 5000 de autobuze de lux ar mai adauga 1 miliard la costuri. Dar ar mai scoate de pe strazi 20% dintre soferi, asa cum se intampla in Londra. Si dublarea pe alocuri a soselei de centura, combinata cu pasaje de trecere doar la iesirile din Bucuresti ar fluidiza traficul suficient de mult, fara sa fie nevoie de suspendarea acesteia pe toata lungimea sa.
Adaugati metrou usor spre Pipera-Otopeni, interzicerea parcarii in centru si taxarea traversarii acestuia si veti avea un oras in care oamenii se deplaseaza occidental, nu balcanic.
Cu investitii pe jumatatea celor anuntate de Primarie, Bucurestiul s-ar alinia la trendul capitalelor europene, care sanctioneaza traficul auto individual si il incurajeaza pe cel in comun, dar in conditii moderne, mai mult decat decente. Dar are cineva urechi sa auda?!