„Un loc pentru tot, si totul la locul lui” Samuel smiles, Self Help
In studiul lui David Magee despre compania Toyota: „How Toyota became no One” exista un capitol esential dedicat filosofiei de business inteleasa si traita de toti angajatii marelui oras Toyota City unde concernul isi desfasoara fabricile pe sute de hectare.
Progresul vine in urma mersului inainte, dar si din indepartarea fara remuscari a piedicilor interne care stau in cale progresului.
Kiichiro Toyoda a invatat de la tatal sau, Sakichi Toyoda, ca orice risipa este cea mai mare piedica in calea omului si a masinii. Modul de creatie a unei masini Toyota „just-in-time” este numita capitala: „conditiile ideale pentru crearea unui lucru sunt atunci cand masinile, utilajele si oamenii lucreaza impreuna sa adauge valoare ne-generand nici o pierdere.” Conditie care se aplica in orice industrie.
Frumos spus pana aici, dar cel mai important lucru este ca mentalitatea propusa de conducatorii Toyota a ajuns sa fie inradacinata in structura oamenilor care lucreaza in cadrul companiei.
„Elimarea oricarei activitati sau proces care produce intarzieri , pierderi de timp , efort si materie a devenit a doua sarcina importanta a fiecarei zile de lucru dupa obligatia prezentei la lucru.”
Concluzia definita de presedintele Tyota este: Daca un proces sau activitate nu adauga valoare scapa de el.
Lectia este cu atat mai imporatanta cu cat daca vei vizita o fabrica Toyota vei vedea ca fiecare muncitor actioneaza raliindu-se pe deplin la cultura organizationala emanata de la varf.
In multe companii romanesti am intalnit personal filosofii organizationale provocatoare, dar pe care le rostesc atat de frumos doar varfurile fara a fi intelese pe deplin de cei care de fapt sunt in masura sa adauge valoare si sa nu creeze pierderi.