- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Scenete vesele cu industria auto si marketingul online

06 Sep, 11:53 • adrian.mihaltianu

Uneori traiesc cu impresia ca Romania se afla intr-o continua zona crepusculara, unde lucrurile sunt aparent normale, dar de fapt se situeaza exact invers decat ar trebui. Spuneam data trecuta ca sub 2% din bugetele de marketing se duc spre online in Romania, si ca aceasta situatie este cauzata in primul rand de mentalitati. Iata doua scenete vesele, care arata unde e problema. Cat se poate de reale.

„Avem cresteri ale vanzarilor de 70%, ce nevoie mai am de marketing online?” Cuvintele veneau din partea unei directoare de vanzari la un important dealer de autovehicule. La o adica, la ce o mai angajasera pe fata de la marketing si PR, daca vanzarile mergeau asa de bine puteau sa o concedieze direct, postul ei era inutil, nu? Deja vu. Rezultatul: sunt deja clienti descurajati de perioada prea lunga de asteptare care migreaza la modelele concurente, iar peste cateva luni vom vedea si primele discounturi. Caci asta deja s-a mai intamplat si unii concurenti au parcurs deja acest drum, dar au tras invatamintele care se impun.

Intr-adevar, optimismul este general printre importatori si dealeri avand in vedere cresterea accentuata a pietei, insa nu toti au o atitudine atat de extrema. Dimpotriva, sunt foarte multi care sunt circumspecti cu acest val de cresteri, fiind constienti ca el nu va mai dura mult, dar si ca explozia vanzarilor aduce cu sine probleme la clienti, care necesita tocmai interventia marketingului si a PR-ului.

Consumatorul se izbeste de serviciile slabe oferite post-vanzare, dar si de lipsa de comunicare cand are probleme. El este servit in schimb cu si mai multe reclame pe TV, radio si print, care nu il fac decat sa ricaneze amar. Iar aici intervine fenomenul online. Consumatorii se strang pe forumuri, pe site-urile specializate si isi spun pasurile, se organizeaza si comunica mai mult decat oricand. Absenta comunicarii din partea industriei auto in aceste medii este sinucidere curata, pentru ca aici se afla consumatorii tineri si formatorii de opinii, nu in fata televizorului si nici in fata ziarelor.

„Blogurile sunt un fenomen care a trecut deja, a apus vremea lor”. Cuvinte rostite recent de un guru al publicitatii romanesti, la adresa unei campanii de advertising pe bloguri pornite de Dacia. Intr-adevar, a apus vremea lor. A doua sceneta vesela.

Poate de aceea tocmai si-a deschis Kia un blog, iar designerii de la Volvo isi comunica viziunile artistice tot printr-un blog, poate tocmai de aceea mai toti producatorii auto au bloguri corporatiste cu sute de mii de cititori, si poate tocmai de aceea tot ei ii invita in premiera pe redactorii celor mai importante patru bloguri specializate pe auto pentru a discuta despre problemele cu care se confrunta clientii, precum si pentru a le arata inaintea altora modelele noi. Industria auto occidentala comunica. Online. Si asta include folosirea cu foarte mult cap a blogurilor. E atat de greu de inteles?

E adevarat, la noi blogurile specializate se remarca printr-o minunata lipsa din peisaj, dar daca cineva cauta, gaseste – poate asa ati ajuns si aici, nu? :). Iar ele sunt de-abia la inceput, nu la trecut. As spune asadar ca marketingii si advertiserii care nu inteleg internetul sunt un fenomen care a trecut deja, a apus vremea lor. Noul val vine, chiar daca mai tarziu in Romania.

Sigur, vor mai trece inca multe luni pana cand vanzarile vor incepe sa scada. In Romania se cumpara cu ochii inchisi si se cumpara inca orice. Privind insa exemplul Dacia si al unora dintre importatorii auto, exista din fericire in Romania oameni de marketing care inteleg importanta mediului online intr-o astfel de conjunctura. Si care au puterea sa inoveze, dar si curajul sa interactioneze cu clientii lor prin intermediul acestui mediu extrem de dinamic.

Oare cine va avea de castigat pe termen mediu si lung?

Urmărește Daily Business pe Google News