- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Se potriveste umorul in comunicarea business to business?

27 Mar, 10:00 • allen.nedelcu

Utilizarea umorului in comunicarea business 2 business este ca atunci cand incerci sa gatesti sushi japonez: daca nu stii ce faci, mai bine nici nu incerci, pentru ca risti sa iti otravesti clientii sau macar sa ii superi. Asa si cu promovarea produselor si serviciilor B2B folosind umorul: daca nu iti este foarte clar ceea ce urmaresti si ceea ce vrei sa faci, probabil ca vei supara pe toata lumea. Granita dintre umor si ridicol este destul de fina si poti sa ajungi sa o treci fara sa iti dai seama si sa te afunzi apoi puternic in Tara ridicolului. O solutie este sa testezi mesajele inainte sa le trimiti, pe cat mai multe persoane, sa te asiguri ca inteleg poanta in sensul dorit de tine: daca dimpotriva, procentul celor carora li se pare ciudat mesajul este prea mare, atunci ai o problema. Asa ca am ajuns la Regula nr. 1 a utilizarii umorului in comunicarea B2B: Daca nu esti sigur 100% pe ceea ce vrei sa comunici, mai bine renunti la umor si alegi un mesaj clasic, pentru ca altfel risti sa iasa un fiasco.

Un gram de autoironie
Eu nu cred ca poti spune despre o persoana ca are simtul umorului daca nu are inclusa in ADN si o doza de autoironie. Acelasi lucru se aplica si in mesajele business 2 business: autoironia este o metoda care il face pe cel cu care comunici sa lase bariera jos mai repede si sa accepte deschis mesajele tale. Astfel, Regula nr. 2 a utilizarii umorului este: gandeste-te de la inceput cum ai putea sa presari si o doza de autoironie in Sushi-ul pregatit.

Atentie la context
Inchipuie-ti ca intri intr-o incapere in care nu cunosti pe nimeni si brusc se face liniste. Care este primul lucru pe care il spui pentru a sparge gheata? O gluma intepatoare, asa cum sunt cele pe care le ai cu prietenii? Sau incerci sa fii spirituali, jucand pe un teren neutru? Aceleasi intrebari sunt valabile si in comunicarea B2B: totul tine de context si de faza in care se afla relatia, aceasta fiind Regula nr. 3.

Scopul real este sa vinzi
Umorul poate fi utilizat in campanii B2B pentru a scoate in evidenta intr-un mod creativ dezavantaje utilizarii produselor si serviciilor concurentei. Insa mesajul nu trebuie sa se incheie aici, pentru ca ar fi doar un pamflet, nu un mesaj comercial. Campaniile de acest tip trebuie sa includa si argumentele viguroase ale utilizarii produselor sau serviciilor tale, Regula nr. 4.

Sa nu rasufle poanta
Spune un banc bun o data unor oameni si le va place, spune-l a doua oara si tot se vor distra. Repeta-l a treia sau a patra oara si deja nu te va mai ascula nimeni. Acelasi lucru este valabil si in comunicarea B2B. Ai creat un mesaj amuzant prin care transmiti ferm un beneficiu al produselor sau serviciilor tale? Foloseste la maximum acest mesaj, dar ai grija ca poantele isi pierd repede din prospetime. Regula nr. 5 spune asa: umorul nu se demodeaza niciodata, dar poantele da, asa ca trebuie reimprospatate.

Doua campanii
Din activitatea mea in comunicarea B2B vreau sa va povestesc despre doua campanii in care am utilizat umorul pentru a incerca sa castig atentia unor potentiali clienti care stiau foarte putin sau deloc despre produsele si serviciile noastre. Prima campanie dintre cele doua viza promovarea aplicatiei de gestiune Pluriva ERP si s-a bazat pe un insight primit de la colegii mei, conform caruia cei care vor sa isi cumpere o astfel de aplicatie sunt frustra?i de dificultatea aflarii pretului unui ERP. Campania online a purtat numele „7 lucruri pe care la afli mai usor decat pretul unui ERP” si acesta a fost modul nostru creativ de a anunta ca publicam  transparent pe website pretul aplicatiei Pluriva.

„Pacalicii” din IT
Cea de-a doua campanie de comunicare B2B pe care vreau sa o mentionez am creat-o pe baza altui insight de la clienti: in piata exista consultanti IT independenti care incearca sa administreze si ei cum pot retelele IT ale clientilor, fiind numiti unii din ei: „Pacala”, „Pacalici” sau „Gigel de la IT”. Plecand de la aceasta informatie, am lansat o campanie prin care sa ajutam firmele sa constientizeze riscurile la care se expun lasand IT-ul pe mana unor „baieti buni, priceputi la toate si la nimic”. Campania si-a propus sa stabileasca o tipologie a Pacaliciilor din IT, avand titlul „Cati Pacalici lucreaza in IT-ul din Romania?”.

Campanii anti-plictiseala
Rezultatul acestor campanii a fost ca ele au trezit pe de-o parte raspunsuri pozitive peste media normala, dar si reactii negative mai multe decat de obicei. Cert este ca aceste doua campanii au suscitat interesul! Copywriter-ul american Randy Gage, autorul cartii How to Become a Copywriter Stud, spunea ca daca in urma unei campanii nu ai nici macar 10-15 reactii de la cetateni indignati de mesajul tau, se cheama ca esti vinovat de o greseala capitala: ai fost banal!

Umor regulamentar
Am primit la un moment dat un mesaj de la o companie B2B care dorea sa lanseze o campanie bazata pe umor, dar „regulamentar”. Titlul mesajului era: „Reclama hazlie” si incepea cu un banc rasuflat si trecea apoi direct la un tabel de motopompe de diferite tipuri. Dar oamenii semnalizasera gluma regulamentar, din titlu.

Atentie la grenada
In concluzie, este util umorul in campaniile B2B, in mesajele catre acei oameni in cravata, care stau la birouri si de-abia asteapta sa iti ignore sau sa elimine mesajele? Este util umorul pe pietele unde deciziile de achizitie se iau, teoretic, pe criterii rationale? Raspunsul este DA, cu conditia ca umorul sa nu fie un scop in sine ci un mijloc creativ prin care mesajele transmise sp va ajute sa va diferentiaiti mai usor sau sa scoata in evidenta beneficiile utilizarii produselor si serviciilor promovate. In comunicarea B2B, umorul este o grenada: folosita corect loveste la fix, folosita gresit expodeaza in fata

Urmărește Daily Business pe Google News