Aflat anul trecut intr-o pierdere de suflu pe plan international din cauza lipsei unor modele noi, Renault incepe sa-si revina in forta, iar in Romania o duce extrem de bine. Pe plan mondial vanzarile Renault au crescut in iulie-august 2007 cu 9,1% fata de anul trecut, ale Dacia cu 34,1% iar ale Renault Samsung Motors cu 12.2%.
Noul Clio, noul Laguna si viitorul Megane vor fi principalele arme de atac ale francezilor pe piata europeana, acolo unde in aceeasi perioada Renault a inregistrat o crestere de 1.9% si o cota de piata de 8.6%.
Ah, si se adauga o masina de care vorbesc deocamdata doar romanii, numita Sandero, dar care va fi produsa si comercializata in Europa sub marca Dacia, riscand sa dea peste cap planurile competitiei chiar in tarile vest-europene.
Am stat de vorba la SIAB 2007 cu directorul comercial al Renault, domnul Jacques Daniel, si am incercat sa inteleg modul in care priveste Renault trei domenii destul de diferite: pozitionarea noii Laguna, riscul de canibalizare intre Clio si Sandero si imaginea Renault de firma lipsita de fiabilitate.
In opinia lui Jacques Daniel, principalele atuuri ale noii Laguna sunt noutatea, serenitatea interiorului si ecologia. Daca in privinta noutatii ea va avea de luptat cu noul Mondeo de exemplu, in privinta serenitatii interiorului il cred pe cuvant, caci nu doar ca arata bine dar francezii chiar se pricep la asta. Ecologia este din pacate un subiect atat de strain romanilor incat merita doar laudat Renault ca insista (si investeste) atat de puternic pe acest subiect.
Despre Sandero, oficialul francez a spus ca nu va canibaliza din vanzarile Clio pentru ca va fi in primul rand o Dacia, nu un Renault, si in al doilea rand va fi orientat catre cei care accepta materiale mai ieftine, dotari mai putine si standarde de securitate mai laxe pentru ca sunt in primul rand orientati spre pret.
Aceasta inseamna doua lucruri: unul, ca Sandero nu va costa mai mult decat actualul Logan, si doi, ca Sandero in echipare superioara va ramane mai ieftin decat un Clio in echipare de baza. Nu se pune asadar problema unui Sandero care sa inceapa de la 10.000 de euro, cum se vorbea in presa.
Imbunatatirea imaginii Renault tine de doua componente, in opinia lui Jacques Daniel: investitiile Renault in fiabilitatea noilor modele, si monitorizarea calitatii serviciilor post-vanzare in reteaua de dealeri. Noile modele, inclusiv Laguna si viitorul Megane, sunt gandite si construite avand in vedere inca de la inceput o fiabilitate extrema. Daca asta inseamna ca trenul de rulare nu va mai trancani ingrozitor la trecerea peste denivelari si ca plasticele interioare nu se vor mai decoji, iata o veste buna.
Provocarea nu tine totusi doar de inginerii de la Renault, tine si de oamenii din servisurile romanesti, care pana mai acum 7 ani reparau mai ales Dacii, mai ales din ciocan, si a caror mentalitate se schimba foarte greu. Renault va actiona si in acest sens.
Avand in vedere cele de mai sus, nu e de mirare ca vanzarile Renault in Romania au inregistrat anul acesta o crestere de 19,8%, cu o crestere mai accentuata pe timpul verii, de pana la 30,3% fata de anul trecut, cota de piata fiind de 9.6%, in crestere cu 42% fata de 2006.
Iata deci ca pariurile facute de Louis Schweitzer, apoi de Carlos Ghosn, tin la testul vremii. Si cum industria auto romaneasca depinde in mare masura de bunastarea Renault, n-avem decat sa speram ca provocarea franceza va avea castig de cauza.