12.000 de lucratori ai Cailor Ferate Romane risca sa isi piarda slujbele in perioada urmatoare. Valul de disponibilizari vine pe fondul rentabilitatii reduse a sectorului feroviar.
La acest capitol, suntem la jumatate, comparativ cu nivelul european, dupa cum a spus Valentin Lazea, economistul-sef al Bancii Nationale a Romaniei (BNR). El a atras atentia asupra unei cauze a acestui fenomen: aproximativ 50% din populatia tarii beneficiaza de subventii la calatoria cu trenul, consumand astfel circa 0,6% din produsul intern brut.
La un PIB de 137 miliarde de euro pe 2008, rezulta ca scutirile si reducerile de pret la bilete reprezinta peste 800 milioane de euro.
Functionarele de la ghiseele garilor se ocupa mai mult cu descifrarea permiselor de calatorie decat cu numararea banilor.
Am putea spune ca societatea nationala de transport feroviar are o problema de specific local: jumatate din populatia Romaniei este formata din persoane cu dizabilitati, elevi, studenti, pensionari, adica oameni prea tineri, prea batrani, sau prea bolnavi ca sa munceasca si sa-si permita achitarea costului complet al unei calatorii. Dar apoi ne amintim ca si in tarile dezvoltate, categoriile defavorizate beneficiaza de facilitati. Asa ca „bubele” mai trebuie cautate si in alta parte.
Desi pe drumurile nationale se circula foarte greu cu masina, astfel ca oamenii au nevoie de alternative, CFR a anulat 200 de trenuri, pe fondul scaderii fluxului de calatori.
Poate ca romanii au si motive sa nu mai mearga cu trenul. Intarzieri de 20, 30 de minute, chiar o ora, au intrat in banal. Auzim ca un ministru japonez de transporturi a demisionat rusinat dupa o intarziere de 30 de secunde si raspundem cu bancul „ei lucreaza 7 zile pe saptamana, una pentru ei insisi, 3 pentru imparat si 3 pentru Japonia si noi la fel, o zi pentru noi, imparat nu avem si de Japonia ne doare la basca”.
[img=227]Vara 2008 pe ruta Rosiorii de Vede – Bucuresti[/img] Anulam curse in timp ce unele trenuri merg supraaglomerate, dupa cum se vede si din poza atasata.
Asta-vara, pe Bucuresti-Constanta, intr-un vagon, aerul conditionat facea atata racoare, ca unii pasageri dardaiau ca la Polul Nord, iar in vagonul alaturat, era o caldura sufocanta. Luna trecuta, intr-un accelerat Satu Mare – Bucuresti (fara aer conditionat), existau doua variante: caldura la maxim sau deloc, iar conductorul pornea sau oprea instalatia dupa cum calatorii se plangeau ba ca le e prea cald, ba prea frig.
Sa dai angajatii afara si sa reduci activitatea pare masura cea mai simpla pentru imbunatatirea raportului dintre costuri si venituri. Nu se stie insa daca aceasta masura rezolva problemele de fond ale CFR, companie care nu va deveni una performanta decat atunci cand va oferi servicii de calitate.