Pentru ca toata lumea are o parere despre introducerea impozitului forfetar, mi s-a parut util sa redau cate opinii exprimate de reprezentatii BIG 4 intr-un memoriu adresat Ministerului de Finante, precum si de catre IFA Romania (Asociatia Internationala de Fiscalitate, filiala Romania)
OG este ilegala si contravine recomandarilor Comunitatii Europene si FMI
– incalca art 3 din Codul Fiscal referitor la principiile fiscalitatii „eficienta impunerii prin asigurarea stabilitatii pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel incat aceste prevederi sa nu conduca la efecte retroactive defavorabile”
– incalca art 4 din Codul Fiscal „Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege. „
– incalca Tratatul Comunitatii Europene care prevede eliminarea discriminarilor in tratamentul furnizorilor de servicii, or aplicarea unui tratament similar contribuabililor care se afla in situatii diferite (un contribuabil care are pierdere si altul care obtine profit pot plati acelasi impozit forfetar) este discriminatorie.
– astfel de masuri anti-abuz restrictioneaza libertatile fundamentale si sunt interzise de Tratatul UE
– specialistii FMI s-au pronuntat impotriva aplicarii unui impozit minim pe profit, calculat la nivelul veniturilor brute, intrucat este inechitabil si distorsioneaza activitatea economica.
Probleme identificate de IFA:
1. Pot aparea situatii aberante pentru unii contribuabili, in care impozitul forfetar poate depasi valoarea veniturilor totale.
2. Art 18 alin 2 spune ca se compara impozitul pe profit cu 0.5% din venituri si cu impozitul forfetar, urmand a se plati maxim dintre 0.5% din venituri si impozitul forfetar. Art 34 alin 15 compara iar sumele dar nu mai precizeaza care dintre ele se considera impozitul datorat.
3. pe perioada in care se datoreaza impozitul pe profit minim nu se poate beneficia de posibilitatea de recuperare a pierderilor fiscale.
Va avea efecte negative asupra economiei si nivelului incasarilor bugetare:
– cresterea economiei subterane: firmele vor prefera sa faca incasari fara factura pentru a-si reduce cifra de afaceri, ceea ce va duce la scaderea veniturilor la buget
– o mare parte a firmelor se vor desfiinta, ceea ce va genera efecte in cascada:
# cresterea numarului de someri -> cresterea cheltuielilor bugetare cu ajutoarele de somaj, scaderea incasarilor bugetare din taxe si impozite salariale: CAS, somaj, sanatate, impozit pe salariu etc
# reducerea incasarilor din TVA
# reducerea incasarilor bugetare din impozitul pe profit, impozitul pe veniturilor colaboratorilor
– o parte mai mica a firmelor se vor transforma in PF sau AF pentru a scapa de plata impozitului forfetar -> alte reduceri de impozite
a se vedea un calcul interesant pe blogul lui taifun despre cat castiga statul in urma introducerii impozitului forfetar
Ce recomanda Comisia Europeana ini caz de recesiune si ce aplica guvernul:
– adoptarea de masuri pentru pentru a ajuta intreprinderile mici, care creeaza cele mai multe locuri de munca in Uniunea Europeana. Dupa cum bine se vede, le sprijina sa se desfiinteze.
– in functie de situatia specifica a fiecarui stat, pot fi avute in vedere urmatoarele tipuri de masuri:
# scaderea impozitelor si a contributiilor sociale: contributii sociale mai mici platite de angajatori pot avea un impact pozitiv asupra mentinerii si crearii de slujbe in timp ce impozitarea mai scazuta a veniturilor din munca poate sustine puterea de cumparare, in special pentru cei cu venituri reduse;
# reduceri temporare ale nivelului cotei standard de TVA: pot fi introduse rapid si pot genera un impuls fiscal care ss sustina consumul;
In aceste momente, Romania face istorie. Teoria economica, cea care recomanda, de secole incoace, reducerea fiscalitatii pe timp de criza, este rescrisa de inginerul metalurg de pe malul Dambovitei.
Adam Smith, David Ricardo, Keynes, stati jos, aveti 4 la macroeconomie, sa veniti la toamna cu parintii!