- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Superbrad, superdistractie

06 Dec, 14:33 • vlad.merticaru

Victoriile echipei nationale de fotbal, revelioanele, mitingurile electorale, Basescu, concertele in aer liber nu mai reusesc sa scoata lumea in strada. Am vazut zilele trecute cum o mare de oameni s-a adunat in Piata Unirii sa vada Bradul Mileniului.

S-a scris deja cred enorm despre aceasta actiune. Si pro si contra. Unii spun ca e un kitsch, altii ca e superb, altii ca e o teapa a primariei si ca nu are 70 de metri. Nu prea s-a vorbit despre sociologia evenimentului.

Au iesit in strada zeci de mii de romani, manati de un resort greu de inteles. Sunt constient ca si eu, prin acest text, pun o temelie la PR-ul acestei actiuni. Si o fac gratis. Insa merita. Merita pentru ca actiunea mi se pare geniala. Sa poti sa aduni atata omenire la un loc in zilele noastre, este mare lucru.

Sunt sigur ca toata campania a costat mult si a fost sustinut puternic in media, insa exista multe companii care cheltuie bani pe advertising clasic sau BTL si nu ajung la nivelul acesta de influenta sociala (si nu din vina lor sau a agentiilor de publicitate).

Toti cei care lucram in industria comunicarii trebuie sa recunoastem ca in permanenta suntem preocupati sa gasim cele mai eficiente metode prin care sa determinam anumite comportamente in randul oamenilor (fie ca ii numim cetateni, votanti, consumatori sau public tinta). Trebuie sa recunoastem ca este foarte greu sa faci o campanie prin care sa mobilizezi atata omenire, oricata expunere media ai avea.

Nu stiu daca ideea construirii acestui brad a fost autohtona sau importata (se pare ca exista o traditie internationala). Nu stiu care fost agentia de publicitate care a implementat sau a inventat conceptul. Nu stiu daca a fost o strategie de mobilizare a cetatenilor sau s-a intamplat pur si simplu, iar organizatorii au fost excedati de impact. Tot ce stiu si ma intereseaza este efectul. Zeci de mii de bucuresteni au iesit in strada. Ziarele au scris din plin despre eveniment. Euronews a difuzat imagini cu masele de oameni. Pentru toate acestea vreau sa-i felicit pe organizatori si pe beneficiarii actiunii.

Cred, in acelasi timp, ca este o perfomanta sociala pe care nu a obtinut-o nici o campanie de publicitate in acest an, si poate de multi ani incoace. Repet intrebarea: Cine mai reuseste sa scoata atata lume in strada in Romania zilelor noastre?

Dincolo de aprecierile profesionale, inca ma intreb: ce i-a determinat pe toti acei oameni sa iasa in numar atat de mare sa vada un brad, oricati kilometri de luminite ar avea? Poate ca romanii nu mai au motive de bucurie. Poate suntem un popor prea trist si cautam motive de distractie in orice banalitate. Greu de raspuns la aceasta intrebare. Oricum dincolo de analizele psiho-sociale raman faptele si efectele unei campanii bine lucrate. Felicitari inca o data!

Urmărește Daily Business pe Google News