O mica recapitulare, pentru inceput: s-a spus mai intai ca taxa de inmatriculare este una de protejare a mediului impotriva masinilor vechi – a rablelor mai vechi de 12 ani – pe care romanul ar fi urmat sa le aduca din Germania cu sutele de mii. Sub tirul intrebarilor publicului si in fata atitudinii sceptice din partea UE, oficialii romani au dat-o la intors si au inceput sa afirme ca de fapt nu masinile mai vechi polueaza mai mult, ci acelea care mai au inca multi ani de poluare in fata lor. Adica cele mai noi.
Daca logica acestei afirmatii va scapa, stati ca nu am terminat. O masina nou-nouta, Euro 4, polueaza in opinia statului roman de pana la patru ori mai putin decat una veche de un an, dar Euro 3. Cel putin asta reiese din sistemul de taxare actual. Pentru o masina Euro 4 din 2007 vei plati asadar 161 Euro, in timp pentru aceeasi masina si acelasi motor, dar Euro 3, vei plati circa … 600 de euro. Daca ne uitam insa pe foaia tehnica, ambele motoare polueaza la fel, diferenta de CO2 fiind neglijabila. Morala?
Morala este ca actualul sistem de taxare este aberant. Prin vocea ministrului de resort insa, am aflat ca noua grila de taxare va tine cont atat de an, cat si de cilindree, cat si de gradul de poluare. Dar si ca statul va mari probabil taxa de inmatriculare pentru autoturismele Euro 3, in timp ce taxa pentru rablele Euro 2 va scadea simtitor. Minunat. Ce efecte va avea aceasta decizie?
In privinta vanzarilor de masini noi, noua taxa va permite continuarea trendului ascendent inregistrat anul acesta: in primele sase luni ale anului s-au vandut peste 146.000 de unitati, in crestere cu 24,6% fata de aceeasi perioada a lui 2006. Este foarte posibil ca anul viitor aceasta crestere sa fie depasita. Oricum, influenta taxei era neglijabila la masinile Euro 4.
In privinta masinilor rulate din import, reducerea taxei la masinile mai vechi va permite o crestere mai mare decat cele 110% inregistrate in primul trimestru al acestui an. Cum Romania ocupa inca ultimul loc din UE in privinta gradului de motorizare, loc de crestere este berechet. Dar din aceasta crestere va lipsi un segment anume de masini. Aici e cheia de bolta a baletului guvernamental pe aceasta tema.
Vor lipsi in special masinile Euro 3 de pana in 10.000 de euro aduse din afara. Si asta pentru ca taxele pentru ele vor ramane prea mari ca investitia in importul acestora sa merite. De ce? Pentru ca exact aceste masini concureaza productia interna de la Pitesti si de la Craiova, si exact acestea atrag publicul care ezita intre o masina noua de import ce ofera o motorizare/echipare de baza si o masina de 2-3 ani vechime, cu ceva rulaj dar cu echipare superioara. Intreg sistemul de taxare propus de statul roman tinteste in aceste masini, restul este doar o perdea de fum.
Urmeaza asadar inca un an de protectionism mascat al pietei auto romanesti, in care cumparatorul masinilor de pana in 10.000 de euro va fi presat sa se orienteze catre productia interna sau catre modelele golase de import. Daca Guvernul are dreptate sa se teama sau nu, intr-o insemnare viitoare. Daca insa atitudinea Guvernului este buna sau rea, astept sa-mi spuneti voi!