In viziunea unor paturi sociale anume
Abraham Maslow
, psiholog umanist, s-a nascut la 1 aprilie 1908 in Brooklyn, New York intr-o familie de evrei originari din Rusia. Decedat la 8 iunie 1970 a pus bazele Teoriei Ierarhiei Nevoilor Umane.
Ierarhizarea nevoilor umane a avut ca baza de clasificare crearea unei ordini de prioritati a necesitatilor speciei umane impartindu-le in 5 categorii distincte.
Totodata, Maslow a stabilit ca toate nevoile sunt instinctive si ca nevoile prioritare, situate la baza piramidei vor fi satisfacute primele, urmand ca ulterior sa se treaca la satisfacerea necesitatilor care fac parte din categoria imediat urmatoare, ajungandu-se, sau nu, intr-un final la varful piramidei.
Nevoile elementare: Maslow a pozitionat aceste nevoi (aer, apa, hrana, imbracaminte, nevoi de ordin senzorial, sexual, etc.) la baza piramidei si a stabilit ca tendinta oamenilor este de a satisface aceste nevoi inainte de a trece la a doua categorie de necesitati.
Nevoile de securitate individuala precum: sanatate, loc de munca, posibilitati financiare si acumularea unor bunuri materiale strict necesare existentei.
Nevoile sociale: dorinta de acceptare in mediul imediat apropiat, apartenenta la un grup social sau comunitate, nevoia de dragoste.
Nevoia de respect si apreciere: autoapreciere care depinde de gradul de exigenta individuala, dorinta obtinerii unui statut, dorinta de a-i fi apreciate competentele, cunostiintele, performantele, calitatile, dobandirea respectului semenilor si respectul fata de semeni.
Nevoia de autorealizare (implinire) care se afla in varful piramidei cuprinde nevoia de implinire de sine, inventivitate, valori spirituale, spontanietate, construirea unei imagini, precum si dobandirea capacitatii de auto-control.
Pana acum nu am adus nimic nou in discutie ci am prezentat, foarte pe scurt, Teoria Ierarhiei Nevoilor Umane a marelui psiholog umanist Abraham Maslow. Nu avem pretentia sa contestam aceasta teorie, insa avem dreptul s-o verificam.
Propunem sa facem verificarea acestei teorii in cadrul unei paturi sociale aparte, constienti fiind de faptul ca in cadrul acestei paturi sociale, ordinea prioritatilor este diferita. Patura sociala propusa se situeaza la unul din nivelele superioare ale societatii, iar aici ne referim la acele persoane provenite din familii bogate sau foarte bogate.
Este adevarat ca aceaasta patura sociala reprezinta un procent mic din societatea Romaniei insa influenta acestei paturi sociale asupra economiei tarii este foarte mare. Vorbim, in cazul de fata, despre patura de imbogatiti „peste noapte”, de dupa revolutie, despre generatia a doua a acestei paturi sociale care s-a nascut in acel, asa zis, „butoi cu miere” si care inca de la primii pasi in viata se afla deja in faza a treia a piramidei si anume in faza satisfacerii nevoilor sociale precum: dorinta de acceptare in mediul imediat apropiat, apartenenta la un grup social sau comunitate, nevoia de dragoste.
Deci la baza piramidei acestei paturi sociale se afla nevoile sociale, urmand ulterior nevoile de respect si apreciere si nevoia de autorealizare.
Ce se intampla insa cu primele doua trepte a clasicei piramide ? Aceste doua trepte exista, insa se transforma in ceva auxiliar si nu datorita scaderii intrinsece a importantei lor ci datorita faptului ca populatia acestei paturi sociale a fost propulsata de la bun inceput pe treapta a treia. Deci cum va arata „piramida” acestei paturi sociale?
Iata ca piramida acestei paturi sociale nu este chiar atat de inalta si de aici concluzia clara ca drumul de la baza piramidei pana in varful ei, catre implinire, pe care trebuie sa-l parcurga membrul acestei paturi sociale, este mult mai scurt, mai lin si cu mult mai putine obstacole. Se impune de la sine intrebarea: „care este abordarea acestei paturi sociale vis-a-vis de existenta acestor trepte, virtuale in piramida lor, dar foarte importante in piramida marii majoritati a populatiei?”.
Ce se intampla, insa, cu acea patura sociala, a carei piramida este cu varful in jos? Acea patura sociala care are la baza preocuparilor ei satisfacerea nevoilor de autorealizare (implinire)? Poate aceasta patura sociala sa inteleaga patura de jos care duce o lupta pe viata si pe moarte, pentru painea cea de toate zilele si pentru ratia zilnica de medicamente vitale? Greu de crezut.
La aceasta patura sociala ordinea prioritatilor poate fi considerate o anomalie, insa, aceasta este realitatea la acest nivel al populatiei. Asa cum arata si piramida totul e intors cu „susul in jos”, iar nevoile elementare, departe de a nu fi vitale, nu sunt la baza preocuparilor cotidiene a acestei paturi sociale.