In viziunea unor paturi sociale anume
Revenind la „Teoria ierarhiei nevoilor umane” a celebrului psiholog umanist Abraham Maslow si incercand sa gasim, in Romania, corelatia dintre nevoile umane intrinsece si exprimarea lor in cerinte nu vom constata o legatura direct proportionala. Disproportia crasa este consecinta directa a „prapastiei” dintre posibilitatile economico-financiare ale paturii de mijloc a populatiei si nevoile acesteia, ca sa nu mai vorbim de populatia care se afla la un nivel la care nevoile sunt doar nevoi vital-elementare si nicidecum nevoi de apreciere, respect si autorealizare.
Ne vom referii, in acest articol, doar la patura de mijloc, aceea care constituie, statistic, cea mai mare patura a populatiei si aceea care ar trebui sa reprezinte motorul de angrenare a economiei, industriei si comertului in Romania. Aceasta patura sociala este formata din:
1. Persoane de varste de la 50 de ani in sus care s-au format in perioada pre-revolutionara in care Piramida lui Maslow era retezata in partea de sus, fapt care denota: lipsa de aspiratii, plafonare, un grad de exigenta individuala redus si un interes scazut fata de valorile spirituale. Nu fac o generalizare si nu asi dori sa jignesc pe nimeni, insa in perioada Ceausista preocuparea noastra de baza era castigarea existentei zilnice.
2. Persoane de varste de pana la 45-50 de ani care si-au primit educatia si studiile in era capitalista. Aceasta patura este caracterizata printr-un grad inalt de inventivitate, aspiratii, sensibilitate atat la nou cat si fata de trecut, dornica sa conserve istoria in aceeasi masura cu o dorinta fierbinte de a scrie istoria, stapanita de dorinta obtinerii unui statut, de a-i fi apreciate competentele, cunostiintele, performantele si calitatile.
Care este numitorul comun al acestor doua paturi sociale? FRUSTRAREA , care a pus stapanire pe oameni, atat in trecut cat si in prezent, in fiecare din aceste perioade din acelasi motiv si anume necesitatea dedicarii procesului de gandire si a efortului, asigurarii existentei de zi cu zi .
Ce diferentiaza aceste doua paturi sociale? RESEMNAREA care caracteriza populatia in perioada comunista, vis-a-vis de ASPIRATIA fara de limite care caracterizeaza populatia in perioada post-revolutionara.
Caracterul mobilizator al teoriei ierarhiei nevoilor umane care creaza un „clasament al paturilor sociale” prin insasi clasificarea in trepte a nevoilor umane, ar putea constitui factorul catalizator in procesul de motivare a oamenilor daca aceasta teorie ar fi raspandita, predata, invatata inca de la nivelul copiilor in scolile generale. Formarea unui cadru de viitor se face prin insamantarea timpurie a unor principii sanatoase de viata, insuflarea increderii in fortele proprii inca de la o varsta frageda, constientizarea existentei acestei piramide si importanta micsorarii distantei de la baza ei pana in varf, fara a elimina nicio treapta. Trecerea prin toate treptele acestei piramide, reprezinta un proces inerent de dezvoltare si dupa cum am vazut, eliminarea anumitor elemente ar putea duce la „mutilarea” ei si chiar la rasturnarea cu varful in jos, creaind, in felul acesta, o societate fara o baza solida de ezvoltare.