In scoala, de fiecare data cand gaseam cate o problema de matematica foarte grea, genul de problema ce pare imposibil de rezolvat, ma intrebam ce ar face oare domnul profesor pentru a o solutiona, sau ce ar face un autor de culegeri de matematica confruntat cu o astfel de problema? De acum inainte in business, pentru orice decizie mai grea de management, marketing, vanzari, productie, media sau educatie, mai ales daca decizia are implicatii in online, putem sa ne intrebam cu succes Ce ar face Google?, gratie cartii cu acest titlu scrisa de Jeff Jarvis, aparuta la Editura Publica.
Cum ar face Google?
Mai putin atractiv, dar mai corect din punct de vedere formal, titlul cartii ar fi trebuit sa fie „Cum ar face Google”, nu ce ar face Google, pentru ca exact aceste informatii ofera cartea: principiile dupa care Google, companie cu venituri anuale de 40 de miliarde de dolari si 32.500 de angajati isi construieste business-ul si valorile fundamentale la care se raporteaza cand ia decizii. Jeff Jarvis surprinde trei mari concepte principale Google: Inovatia, Focusul pe client si Sistemul deschis.
Inovatie
Pentru Google, inovatia inseamna dezvoltarea continua de noi produse si servicii, plecand de la nevoile in evolutie ale utilizatorilor. Tot prin inovatie, Google cauta metode prin care produsele lansate sa fie taxate cu pretul cel mai mic posibil, care sa ii permita sa fie viabil din punct de vedere economic. Decizia lor strategica foarte comentata, de a nu investi niciun ban in reclama platita la televiziune sau in alte medii traditionale, se bazeaza pe faptul ca banii astfel economisiti vor fi investiti in inovatie si in mentinerea unor preturi mici, care sa faca produsele accesibile si usor de distribuit. Prin concentrarea resurselor pe inovatie, Google a luat decizia strategica de a renunta la alte activitati, cum ar fi generarea de continut. Potrivit lui Jarvis, filosofia Google este ca daca nu poti fii cel mai bun la content, atunci sa folosesti o resursa la indemana: link catre cel mai bun articol pe un anumit subiect.
Clientul in centru
Focusul pe client reprezinta pentru Google mai mult decat intelegerea nevoilor acestuia si identificarea modului in care produsele si serviciile sale il ajuta: Google a oferit utilizatorilor controlul asupra aplicatiilor sale. Clientii sunt cei care decid ce website-uri apar mai sus in motorul de cautare, prin click-urile date si tot clientii hotaresc, pe baza preferintelor, ce stiri sunt mai interesante intr-o perioada anume. Clientii sunt vazuti ca parteneri in crearea unor produse mai bune si de aceea exista acele mecanisme de inregistrare a preferintelor si activitatii lor. Pentru Google, marketingul inseamna conversatii cu clientii, inseamna sa asculti mai mult decat sa vorbesti. Daca te concentrezi pe user, restul va veni de la sine, cred cei de la Google – dupa cum arata Jeff Jarvis in cartea lui.
Sistem deschis
Sistemul deschis imaginat de Google inseamna ca oricine poate cere acces pentru a extrage date publice sau pentru a crea aplicatii integrate cu produsele lor software. Avantajul competitiv al unei astfel de companii deschise nu vine din protejarea inovatiei si din ascunderea modului de lucru, ci din contributia adusa de utilizatori pentru dezvoltarea sistemului, mutual benefica. Din exemplele oferite de Jarvis, o o companie de retail ar trebui sa comunice deschis cine ii sunt furnizorii, de cand lucreaaza cu ei si sa ofere si link catre website-urile lor.
Magia Google
Inovatia, focusul pe client si sistemul deschis sunt valori comune, cel putin la nivel declarativ, multor companii, in special de IT. „Magia” Google vine din faptul ca le aplica cu adevarat si din modul in care le transpune in decizii de business.
Entuziasm fara limite
In anumite momente, autorul pare mult prea fermecat de succesul Google. In enumerarea activitatilor pe care un business le poate realiza folosind produsele si serviciile Google, Jeff Jarvis se entuziasmeaza atat de tare incat pare ca uita ca exista totusi business-uri de succes construite si fara utilizarea Google si ca exista si alte companii de IT cu rate de crestere similare sau poate mai mari decat ale gigantului american cu sediul central in Mountain View, California.
Caietul de notite si pixul
„Ce ar face Google” este genul de carte pe care o citesti cu caietul de notite langa tine, pentru ca este extrem de bogata in idei aplicabile, indiferent de rolul pe care il ai in galaxia online: trust media, website independent, blogger, agentie de publicitate, retea sociala, developer sau client. Dupa ce am citit cartea, m-am apucat sa caut si mai multe informatii, sa aflu ce face Google de au ajuns sa apara astfel de carti despre companie.