Se tot discuta despre personal branding, despre fazele de construire a branding-ului personal, insa nu se vorbeste despre cine are nevoie de Personal Branding si de ce. intr-adevar sunt domenii care au nevoie mai mare de personal branding decat altele, insa nici un sector nu trebuie sa acorde o atentie mai scazuta acestui aspect. Dar oare care sunt domeniile care au intr-adevar nevoie de personal branding si care pot la fel de bine sa se foloseasca de avantajele oferite de acest brand personal?
1. Oamenii de afaceri. O mare parte dintre cele mai valoroase branduri din lume vin de la numele celor ce le-au infiintat. Printre astfel de branduri se pot enumera: Toyota, Disney, Mc’ Donalds, Honda, Dell, Ford. in occident se apeleaza foarte mult la aceasta strategie de a te identifica TU ca persoana cu brandul care l-ai creat. Astfel nu trebuie sa faci doua lucruri si anume de a crea brandul propriului tau business si de a-ti crea propriul tau brand. Le poti asocia unul cu celalat si vei crea un singur brand. in Romania foarte putini oameni de afaceri apeleaza la acest tertip de a se identifica cu propriul business. Unul dintre cele mai bune exemple din Romania este brandul tiriac Holding. De ce a ales Ion tiriac sa isi identifice business-ul cu propriul sau brand? Poate pentru ca tiriac era deja un brand consolidat in Romania de pe vremea cand acesta era jucator de tenis, astfel ca brandul sau era foarte cunoscut cu mult inainte de a infiinta banca sau societatea de asigurari, fapt care l-a ajutat in momentul in care a decis sa intre in lumea afacerilor, oferindu-i o mai mare credibilitate datorita notorietatii pe care o avea deja.
2. Managerii. Managerii sunt un segment de piata care au foarte mare nevoie de personal branding, deoarece acestia trebuie priviti ca niste profesionisti in domeniul lor de activitate si trebuie sa inspire incredere celor din jur si sa demonstreze ca sunt capabili sa realizeze proiectele care si le-au propus. si oare cum pot sa faca cel mai bine acest lucru daca nu sa isi construiasca propriul brand, prin intermediul caruia lumea sa ii perceapa ca pe niste adevarati specialisti si care poseda toate calitatile necesare unui bun manager. Pentru a se asigura ca sunt buni manageri, fiecare trebuie sa combine eficacitatea si eficienta actelor sale printr-un echilibru intre o strategie buna si/sau o tactica buna.
3. Antreprenorii. La fel ca oamenii de afaceri sau managerii si antreprenorii au nevoie de personal branding, chiar daca acestia sunt cei care conduc o antrepriza. Pentru a se asigura ca business-ul lor este perceput cum trebuie, si antreprenorii trebuie sa investeasca in propria lor imagine si sa isi consolideze statutul de experti in domeniul constructiilor industriale s.a.m.d. Majoritatea companiilor, in lupta pentru eficienta, tind sa devina din ce in ce mai conventionale si mai procedurale, iar de la indivizi se asteapta din ce in ce mai mult sa se conformeze acestor strategii de consolidare a brandului.
4. Specialistii din diferite domenii: arhitectii, cei care ofera consultanta, dezvoltatorii din diverse domenii, oamenii de vanzari etc. Aceste categorii de oameni trebuie sa acorde o atentie sporita branding-ului personal, deoarece ei sunt cei care se vand pe ei insisi ca pe niste profesionisti in domeniul in care isi desfasoara activitatea, astfel ca imaginea lor trebuie sa fie una impecabila si care sa scoata in evidenta calitatile persoanei in cauza si sa inspire incredere celor din jur. Mare atentie insa deoarece brandul personal scoate in evidenta calitati deja existente la persoanele in cauza nu le inventeaza, asadar nu incercati sa va creati o imagine care nu are substanta in realitate, caci va fi foarte usor discreditata.
5. Liber profesionistii: avocatii, medicii, psihologii etc. Nu trebuie sa fie omisa nici aceasta categorie de oameni care au nevoie de personal branding si care ei insisi sunt un brand, chiar daca nu si-au dat seama si nu au acordat atentia cuvenita acestui proces de evidentiere a lor ca specialisti. Cand ai nevoie de un avocat apelezi la cunoscuti pentru a-ti recomanda cel mai bun avocat. Cum crezi ca ajunge un simplu om care a terminat dreptul sa fie catalogat drept cel mai bun avocat? Prin personal branding, prin investirea in calitatea muncii sale si mai ales prin investirea in imaginea sa de specialist in acest domeniu, clientii sai fiind cei care ii promoveaza brandul pe cale virala. Cand ai o problema medicala vrei sa fii sigur ca se ocupa de tine cel mai bun medic, despre care ai auzit din surse sigure ca este cel mai bun si cu siguranta va face tot posibilul sa iti redea sanatatea. Totul se rezuma la imaginea creata si la modul in care tratezi clientii, pacientii, oamenii cu care intri in contact. Ei sunt cei care te vor promova pe mai departe, ei sunt cei care te vor eticheta drept ”Cel mai bun”.
6. Profesorii. Fie ca sunt profesori de gimnaziu, profesori de liceu sau profesori universitari, si acestia au nevoie de personal branding deoarece lucreaza cu oameni care vin sa invete ceva de la aceste persoane, care doresc sa ajunga profesionisti intr-un domeniu oarecare iar rolul profesorilor este sa le ofera instrumentele necesare pentru a propulsa in breasla. Un aspect foarte important la aceasta categorie de oameni este faptul ca ei trebuie sa fie mentori pentru cei cu care lucreaza, trebuie sa le ofere un model dupa care elevii/studentii sa se ghideze, sa invete de la niste profesionisti care detin cunostinte in domeniu si care sunt in stare sa ii invete si pe cei din jur. Nu este de ajuns sa fie un profesor bun care isi cunoaste bine materia, trebuie sa stie sa ii faca si pe cei din jur sa inteleaga si sa se prezinte in fata lor ca niste pedagogi profesionisti de la care au ce invata.
7. Conducatorii de institutii. Nici o organizatie nu poate trai fara conducatorii sai. Pentru a avea succes, toate institutiile si organizatiile urmaresc sa se dezvolte, isi stabilesc obiective pentru indeplinirea carora cauta sa-si construiasca o anumita imagine bine conturata. Se stie ca institutiile trebuie sa fie conduse de persoane capabile, care sa inteleaga rolul lor in acele functii si sa isi exercite functia dobandita. insa de unde pot sti oamenii ca acele persoane sunt cele mai potrivite pentru acele functii. inainte de alegerile pentru functiile publice, fiecare candidat trebuie sa isi creeze o imagine favorabila care sa convinga publicul ca ei sunt cei mai potriviti pentru o astfel de functie. Aici intra foarte bine in prim plan puterea brandului personal al fiecarui si depinde de cum si-au creat fiecare imaginea si mai ales cum se vand.
8. Organizatiile non-profit. Sau poate ar fi mai bine sa spunem presedintii organizatiilor non-profit, cei care trebuie sa lucreze cu voluntari, care sa aiba incredere in acestia si sa isi dedice timpul liber acestor proiecte non-profit. Persoanele din acest segment de piata trebuie sa fie foarte atente ce imagine isi croiesc deoarece aici totul se reduce la imagine si la increderea care o insufla celor ce pot sa ajute organizatia cu fonduri.
9. Politicienii. Aici chiar totul se reduce la imagine si la cat de bine se vinde fiecare politician in campanile electorale. De regula politicienii nu isi creaza singuri imaginea propriului brand ci apeleaza la specialisti care ii consiliaza in acest domeniu si care ii ajuta sa ofere alegatorilor tipul de politician care ar fi votat de catre toti.
10. Vedetele. Ele sunt cele care se bucura cel mai mult de atentia presei care nu intotdeauna le pune intr-o lumina favorabila. Imaginea creata a unei vedete de multe ori nu are nici o legatura cu realitatea, cu persoana care detine brandul respective, insa de multe ori manipularea prin presa este mult mai mare, astfel ca se incurajeaza astfel de fenomene. Totusi, vedetele in adevaratul sens al cuvantului au mare grija de imaginea lor si investesc cel mai mult din punct de vedere financiar in brandul personal.
11. Oamenii de cultura. Oamenii de cultura sunt priviti ca niste oameni persoane inteligente, si care singure si-au creat o imagine buna in fata celorlati. Este foarte important insa ca acesti oameni sa isi creeze o imagine de durata si sa inspire incredere celorlalti, care vor ajunge sa ii urmeze in tot ceea ce fac.
12. Autorii de carti. Aceste persoane trebuie sa isi creeze un brand puternic, care se vinde de la sine, iar acest lucru va ajuta la promovarea si vanzarea cartilor scrise. Asadar, secretul autorilor de carti sta in brandul care si l-au creat si mai putin la cartile care le vor scrie in viitor. Daca un scriitor are deja creat un brand puternic, la urmatoarea lansare a noii sale carti toti vor dori sa o citeasca, chiar daca nu stiu mai nimic despre carte, insa stiu multe despre autor si acest lucru spune totul.
13. Militarii. Cu siguranta multi se vor intreba de ce au nevoie militarii de personal branding. in primul rand, cei care au functii inalte in armata si au in subordine militari trebuie sa se impuna in fata acestora, sa aiba o imagine construita care sa le ofere siguranta si incredere noilor recruti pentru ca acestia sa le asculte ordinele. La fel de bine, cei ce apara tara trebuie sa inspire incredere si siguranta cetatenilor ca tara lor este aparata si au acces la siguranta nationala.
Cu siguranta nu doar aceste sunt domeniile care au nevoie de personal branding, insa in aceste domenii personal branding-ul este cel mai intalnit si de multe ori se realizeaza fara cunostinta persoanei in cauza, altfel spus este un proces independent ce nu tine de masurile luate de persoana in cauza ci se produc din inertie, oamenii cu care interactioneaza fiind principalii promotori ai brandului lor.
Asadar, nu conteaza in ce domeniu lucrati activeaza o persoana pentru a fi atenta ce imagine isi creaza, cum este privita de cei din jur si cum le este promovat propriul brand de catre cei din jur.
Alina Blaga
Marketing Manager
Public Euroconsulting – Agentie HR&Marketing