Am citit in doua publicatii, povestea de succes a unui tanar care, dupa o experienta intr-o companie multinationala, a decis sa ia taurul de coarne si sa dezvolte un business propriu.
La ce credeti ca s-a gandit ? Evident, la o agentie de turism.
Salut initiativa tanarului si dorinta lui de a aduce ceva nou in aceasta industrie insa as vrea sa ii transmit ca acest business este mult mai greu in realitate decat pe hartia publicatiilor care il promoveaza.
Sincer, acest PR de care a avut parte tanarul cred ca a avut ca target promovarea unui succes prin „Programul pentru stimularea înfiintarii si dezvoltarii microîntreprinderilor de catre întreprinzatorii tineri”.
Un lucru bun de altfel, dar ma astept sincer ca succesul sa fie masurat in cifre si in realizari si sa nu ramana doar in stadiul de start-up prin care sa se arate cat de mult sunt „sprijiniti” tinerii din Romania.
Ma rog, sa depasim zona legata de actiunile statului roman si sa ne indreptam privirea catre business-ul tanarului om de afaceri.
Astfel, am cateva comentarii de facut cu privire la ceea ce declara omul in presa.
1.„Agentia va oferi servicii personalizate, în functie de nevoile clientului” – cu alte cuvinte agentia vinde servicii turistice de tip tailor made. Am mai explicat intr-un articol anterior faptul ca o agentie de turism din Romania nu poate rezista pe o asemenea piata prin simplul fapt ca ea nu prea exista.( ea, piata)
2.„Prin noul business, tânarul investitor încearca sa promoveze turismul de aventura” – pe praful asta business-urile nisate te tin periculos de mult si de constant pe marginea prapastiei.
3. „Pe termen mediu, strategia agentiei este sa se dezvolte si pe partea de incoming – va aduce turisti straini în România.” – nici macar pe banii altora nu as avea curaj sa ma bag intr-un asemenea proiect avand in vedere problemele de infrastructura si calitatea indoielnica a serviciilor noastre in raport cu preturile foarte mari.
4. „Sunt clienti care aleg excursii de 7.000 de euro si chiar de 10.000 de euro. Ca business, cred ca va fi un boom mai mare decât cel pe care îl preconizam” – de acord, sunt clienti care beneficiaza de astfel de bugete insa din pacate e greu sa ajunga la tine pentru ca vor prefera agentiile cu notorietate in piata. Sincer, e greu ca cineva sa-ti dea pe mana un buget de 10-15 mii eur in conditiile in care background-ul tau este destul de subtire.Asa ca…. boom-ul o sa mai intarzie putin.
Ca si concluzie, observam ca tanarul antreprenor doreste sa acopere linii de business lasate libere de majoritatea agentiilor de turism. Nu e o idee rea insa ii recomand proaspatului nostru coleg sa stea cu ochii pe nevoile clientilor de travel si sa nu ramana nisat, mai ales in primii ani de functionare, pentru ca nu are nici o sansa sa inventeze apa calda acum.