- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Un nou model de business

01 Nov, 18:04 • Redactia DailyBusiness

Spre deosebire de tarile vest-europene, Romania pastreaza o cultura sociala foarte puternica unde prietenii din scoala si facultate pastreaza legatura pe tot parcursul vietii.

Din acest motiv nu e nici o surpriza, ci din contra, e cu totul de inteles faptul ca modelele de afaceri perpetuate dupa Revolutie au fost construite pe o retea complexa de relatii sociale informale. Oamenii de afaceri ce opereaza in exteriorul acestor retele s-au confruntat cu faptul ca nimeni nu le raspundea la telefon sau la email-uri, chiar daca anterior reusisera sa aranjeze o intalnire cu respectivele persoane.

In timpul anilor de crestere economica, acest model informal de afaceri a functionat foarte bine intrucat existau foarte multe investitii si numerar disponibil in randul companiilor si al indivizilor pentru a alimenta dezvoltarea economica. Dar intr-o anumita masura, la acel moment nu conta atat de mult modelul de business folosit, intrucat atunci dorinta de expansiune si crestere facea lucrurile sa se desfasoare cu mult mai multa usurinta pe piata.

Criza financiara a schimbat totul si, in momentul cand redresarea isi intra in ritm, vom descoperi ca piata va fi mai precauta, mai selectiva, mai sensibila la situatii de risc si mai grijulie in ceea ce priveste banii decat inainte. In noul mediu, competitia reala pe piata va face greu aplicabil vechiul model al retelelelor sociale.

Astfel, companiile care doresc succesul trebuie sa se schimbe si sa se asigure ca se schimba in felul in care trebuie.

Multe dintre companii deja au facut multe restructurari, si aceasta nu numai pentru ca au suferit o scadere in volumul de munca, ci pentru ca isi doreau sa retina numai personalul cel mai eficient, inteligent si performant. In locurile in care exista personal insuficient, se recruteaza foarte selectiv.

Multinationalele trimit din nou directori in Romania, dar la un nivel de management mai inalt decat inainte deoarece noii executivi au sarcina de a dezvolta companiile astfel incat sa fie pregatite pentru ascensiunea economica.

Companiile acum au nevoie de oameni cu competente reale in management, in intelegerea controlului si strategiei financiare, in analiza si in procese dure de decizie in conditii de piata mai dificile.

Mai mult decat inainte, profesionalismul in afaceri va fi crucial in Romania si companiile care acum investesc in calitatea personalului lor, vor fi cele care vor scoate Romania din criza.

Urmărește Daily Business pe Google News