Guvernul maghiar a luat o hotarare radicala in privinta pensiilor private, devenind dupa Argentina al doilea stat care recurge la nationalizarea acestora.
Gyorgy Matolcsy, ministrul de finante al Ungariei, justifica masura luata de guvern prin necesitatea reducerii deficitului sub 3%, reprezentand targetul impus de UE. Totodata deficitul sistemului de pensii de stat din Ungaria se ridica la 900 de miliarde de forinti, acest deficit urmand a fi acoperit din banii rezultati din activele nationalizate de la fondurile private de pensii, active ce se ridica la aproximativ 3 trilioane de forinti(14.6 miliarde usd).
Reprezentantii fondurilor private incearca sa blocheze aceasta initiativa la Curtea Constitutionala acuzand guvernul de santaj deoarece persoanele care vor alege sa ramana in sistemul de pensii privat vor pierde pensia de la stat fiind insa obligate sa contribuie cu 70% catre sistemul de stat.
Comisia Europeana a amenintat Ungaria cu posibile sanctiuni iar agentiile de rating au inceput sa downgradeze datoria maghiara( Moodys a redus rating-ul Ungariei de la Baa1 la Baa3) fapt ce a dus automat la reducerea ratingurilor bancilor maghiare(despre care insa Moodys precizeaza ca au lichiditati suficiente). Aceste evenimente au dus la o crestere puternica a riscului de tara al Ungariei( a ajuns la niveluri peste cele din iunie cand se vorbea de un posibil default) ceea ce a dus automat la cresterea dobinzii pe obligatiunile maghiare.
Analistii considera ca aceste masuri vor avea un impact pozitiv destul de mic, conferind lichiditati pe termen scurt guvernului de la Budapesta insa pe termen lung vor avea efecte negative in cazul in care economia maghiara nu isi va reveni in curand deoarece statul maghiar va fi nevoit sa se imprumute din ce in ce mai scump.
Totodata aceasta ‘nationalizare’ e un semnal cat se poate de negativ pentru potentialii investitori in Ungaria iar scaderea fluxului de capital strain nu poate sa aiba decat efecte nefavorabile asupra viitorului economiei.
Termenul limita pana la care cetatenii maghiari pot opta pentru sistemul de stat sau cel privat este 31 ianuarie 2011.
Aceste turbulente se reflecta si in cursul de schimb, simtindu-se o presiune asupra forintului. Odata cu escaladarea tensiunilor legate de fondurile de pensii e posibil ca forintul sa se deprecieze din nou catre 290-292 (maximul de anul acesta).
Momentan evenimentele din Ungaria nu au avut repercursiuni asupra monedelor din zona, atat leul cat si coroana si zlotul ramanand relativ stabile, insa o eventuala escaladare a problemelor din Ungaria ar duce automat la noi discutii despre problemele zonei euro despre posibile default-uri nationale iar acest fapt ar reduce apetitul de risc in zona si ar creste automat cotatiile cds-urilor tarilor din Estul Europei si nu numai.
In consecinta e recomandat sa avem in vedere o strategie de protectie impotriva acestui risc care ar duce la deprecierea monedelor din zona si implicit al cursului eur/ron. O astfel de strategie ar presupune initierea de pozitii de cumparare pe eur/huf eur/pln si chiar eur/ron.
Totusi avand in vedere ca punctul de pornire al acestor turbulente este Ungaria, probabil cel mai potrivit este urmarirea evolutiei eur/huf.
[img=719][/img]
Sursa Grafic: Delta Trading, www.deltastock.com
Notificare
Informatiile si opiniile prezentate in materialele realizate de Deltastock au scopuri exclusiv informative. Acestea nu reprezinta o recomandare de a cumpara sau a vinde un anumit instrument financiar. Datele folosite in redactarea materialelor au fost obtinute din surse considerate de incredere, insa corectitudinea si completitudinea lor nu pot fi garantate. Deltastock nu isi asuma responsabilitatea pentru tranzactiile efectuate pe baza datelor si a opiniilor furnizate. Nici Deltastock, nici autorul materialului nu isi asuma raspunderea pentru daunele suferite, dintre care exemplificam, fara a limita insa, pierderile sau castigurile nerealizate prin utilizarea, sub orice forma, a informatiilor prezentate in material. Aceste materiale nu au fost intocmite in conformitate cu cerintele legale menite sa promoveze independenta activitatii de cercetare pentru investitii si nici nu sunt subiectul niciunei restrictii privind activitatea de diseminare a cercetarii pentru investitii.