In timp ce in alte tari europene producatorii auto nu mai stiu ce sa inventeze pentru a inregistra cresteri de 1-2 procente, sau mai degraba pentru a nu avea scaderi ale vanzarilor mai mari de 10 procente, la noi anul 2008 se anunta deja a fi unul de exceptie.
Optimismul producatorilor si importatorilor este fara limite pentru ca pofta romanilor pentru masini nu a fost domolita nici de strazile mereu in reconstructie, nici de faptul ca avem cele mai periculoase sosele din Europa, nici de troiene, gropi, ambuteiaje interminabile, ba nici chiar de cea mai mare taxa de inmatriculare din Europa.
As putea zice ca romanii nu se mai uita nici la serviciile execrabile de care au parte la service, ca suporta cu stoicism orice termene de livrare puse in fata nonsalant de importatori si ca nu cracnesc nici atunci cand masina livrata are defecte evidente. Romanii cumpara, cumpara, cumpara, cu un avant care provine probabil din anii de asteptare pentru o Dacia 1300, refulati astazi prin cautarea unei masini cu orice pret, numai masina sa fie.
Dar toata reusita asta a celor 400.000 de masini noi care s-ar putea vinde in Romania anului 2008 tine in buna parte de o situatie speciala a pietei auto romanesti. Si anume protectia ilegala a industriei auto prin taxa de prima inmatriculare impusa masinilor second-hand, care tinteste mai ales in masinile Euro 3 de productie recenta.
Mai multe sondaje efectuate de presa de specialitate arata deja ca in cazul eliminarii acestei taxe, nu mai putin de 70% dintre romanii care doresc sa-si cumpere o masina in 2008 s-ar orienta catre cele second-hand din Vest, in timp ce sub 18% s-ar mai orienta catre masini noi.
Si aici sta cheia intregului an auto 2008 in Romania. Eliminarea taxei ar determina o diminuare masiva a numarului de Dacii noi cumparate, ca si o diminuare sensibila a numarului de masini noi de import cumparate, mai ales a celor cu pret de pana in 13.000 de euro. Prin compensare, s-ar dezvolta masiv serviciile importatorilor de masini second-hand, inclusiv serviciile financiare adiacente, aflate deocamdata la inceput in Romania.
Asta nu inseamna nicidecum ca ne vom umple de rable poluante, ci doar ca producatorii si importatorii auto de masini noi s-ar gasi foarte rapid in fata unei concurente de care au fost protejati pana acum. Lucru care ar trebui sa-i determine – cel putin in teorie – sa compenseze printr-o crestere mult mai rapida a calitatii serviciilor, prin promotii reale si mai ales prin orientarea catre consumator – exact elementele care lipsesc astazi.
Euforia actuala de pe piata auto nu este asadar de bun augur pentru cei cuprinsi peste masura de ea. Industria nu va putea fi protejata la nesfarsit, si nici clientii prostiti de mai multe ori. Cine nu isi face temele anul acesta – i.e. cine nu investeste masiv in calitatea retelei de service, in calitatea serviciilor post-vanzare si in sisteme sanatoase care sa promoveze cumpararea de masini noi – va avea cumplita surpriza sa nu-si atinga tinta de vanzari pe 2008, iar in 2009 sa se afle chiar in scadere.
400.000 de masini noi si 150.000 de masini rulate vandute in 2008? Sigur, daca taxa de inmatriculare ramane la niveluri mari. Altminteri, asteptati-va ca piata auto romaneasca sa absoarba in 2008 doar 300.000 de masini noi si peste 300.000 de masini second-hand. Un meci interesant de urmarit!