Exista o regula a comunicarii ce spune: „if you don’t have anything to say about it, sing it”. Tot asa, exemple de cazuri de succes in comunicare ne spun ca asocierea cu vedete din diverse domenii poate aduce beneficii de imagine.
Ce pare sa fie uitat de cei care fac asta pe la noi sunt cateva aspecte de bun simt. In continuare voi incerca sa schitez niste reguli, pentru uzul oamenilor de marketing si de comunicare, intr-un scurt material cu si despre vedete.
Urmariti „barometrul popularitatii” – este inutil sa iti asociezi brandul cu o vedeta in scadere sau cu probleme de imagine. Sa ne uitam la Britney Spears, cea foarte curtata acum cativa ani, dar de care se feresc toti acum, ca dracul de tamaie.
Relevanta este cheia – vedeta aleasa trebuie sa aiba legatura cu brandul promovat. Nu cred ca Beckham facand reclama la computere sau Adrian Mutu la ziare sunt cea mai potrivita solutie, niciunul dintre ei nefiind vreo autoritate in domeniul respectiv.
Credibilitatea ca vedeta respectiva foloseste brandul – nu are nici un sens Andreea Marin facand reclama la mezeluri, pe care sunt convins ca nu le gusta niciodata, fiind probabil adepta unui stil de viata sanatos.
Aceste 3 reguli simple sunt doar baza comunicarii prin endorsementul furnizat de vedete.
Evident, exista si varianta, mult mai complicata, a „celebrity marketing”-ului, in care companii specializate filtreaza celebritatile, le identifica pe cele mai potrivite cu pozitionarea brandului si le transforma in „ambasadori” reali – persoane care folosesc produsul promovat in viata de zi cu zi. Ma indoiesc, de exemplu, ca Michael Schumacher conduce Fiat zilnic.
Un bun exemplu in acest caz este folosirea lui Cristi Chivu intr-o mai veche reclama la Coca-Cola sau programul cu atletii si celebritatile al celor de la Red Bull.
Din pacate printre putinele exemple bune…
Adinel Tudor – Specialist Marketing, Senior Partner Trout&Partners