Au existat pe acest blog articole viu disputate despre venitul minim garantat asa ca o reiterare a acestei teme se impunea de la sine. In esenta venitul minim garantat trebuie sa fie universal, individual, neconditionat si suficient de mare astfel incat sa asigure tuturor oamenilor fara nicio discriminare o existenta onorabila si participarea demna la viata societatii.
,,Poate fi definit ca o forma de protectie sociala ce se intemeiaza pe principiul solidaritatii si care se concretizeaza in acordarea de alocatii diferentiale finantate din venituri locale cu suplimentare de la bugetul de stat, menite sa ajute familiile, precum si persoanele singure, cu venituri scazute, sub un prag considerat ca minimum de baza (Nicolae Ros, ,,Venitul minim garatat in Romania, in fiatiustitia.ro 109/1996).
La inceputul acestui an (pe 14/01/2013) a fost depusa la Comisia Europeana petitia ECI(2013)000001 care poate fi gasita la o adresa de internet (http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/initiatives/ongoing/details/2013/000001). Acest document considera ca venitul minim garantat se in ,,explorarea posibilitatii de emancipare a conditiilor de viata in UE (ibidem) si constituie un ,,instrument de ameliorare a sistemelor respective de securitate social? (ibidem). Pe termen lung se arata c? in conformitatate cu anchetele sociale oameni vor ,,fi imputerniciti sa participe la viata sociala (ibidem). Organizatorii sunt Stanislas Iordan, Klaus Sambor, Sepp Kusstatscher, Olypios Raptis, Branko Gerlic, Anne Miller si Ronald Blanske (mail [email protected], [email protected] , ibidem).
,,Un venit minim neconditionat inseamna sprijinirea afacerilor locale si ne-ar ajuta sa ne angajam pe deplin ca si cetateni. Pentru a ajunge la numarul necesar de semnaturi trebuie sa contactam 500 de milioane de cetateni din Europa si sa strangem un milion de semnaturi, iar pentru a ajunge la numarul necesar de semnaturi este nevoie semnaturile cetatenilor din cel putin sapte tari europene. Deja 15 State Membre UE sustin aceasta initiativa istorica. (ibidem)
De precizat ca exista deja Carta Sociala Europeana care prevede ca respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor afltate in dificultate (adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996, ratificata de Romaania prin ,,Legea nr. 74/1999, publicata in Monitorul Oficial nr. 193 din 4 mai 1999). In conformitate cu legea romaneasca beneficiaza de ajutor ,,familiile si persoanele singure, cetatenii romani, cetateni ai altor state sau apatrizi care au resedinta sau, dupa caz, domiciliul in Romania, in condi?iile legislatiei romane (,,Venit mimim garantat, in directiamuncii-sm.ro/aloc13.htm). Cadrul legal este dat de ,,Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare (ultima modificare fiind ,,Ordonanta de urgenta nr 42/2013, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, din 25 mai 2013, nr. 287/2013). Se arata ca venitul minim este impus de obligatiile ,,asumate de Romania in documentele semnate cu Fondul Monetar International, Banca Mondiala si Comisia Europeana (,,Legisla?ie: OUG nr. 42/2013 pentru modificarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat si a Legii nr. 277/2010 privind aloca?ia pentru sustinerea familiei, in legestart.ro). Asadar dupa cum rezulta dina ceste acte oficiale sarcina de a acorda venitul minim garantat cade in sarcina autoritatilor publice care au drept scop sa desfasoare o ,,activitate organizata sau autorizata de o autoritate a administratiei publice pentru a satisface nevoi sociale de interes public (Iorgovan A., Tratat de drept administrativ, vol. I Editura All Beck, Bucuresti, 2005, p. 83). Anchetele sociale arata ca in toata lumea si in Romania exista a distributie inegala a veniturilor: ,,exceptand inegalittatile care se manifesta intre varstnici si restul populatiei in modul de distribuire a veniturilor si in consumul de bunuri si servicii, exista o serie de inegalitati care privesc conditiile de locuit, accesul la servicii (servicii de ocrotire a sanatatii, servicii culturale), izolarea comunicationala, lipsa unei asistente sociale active, abandonul rolurilor sociale active, starea de dependenta, sentimentul ca batranul este in general o povara pentru societate (Nicolae Ros, op. cit.). Totusi ,,discriminarea economica este responsabila pentru cea mai mare parte a inegalitatii veniturilor, ci diferentele existente in ceea ce priveste capitalul uman (ibidem). Studiul aprofundat arata ca inegalitatea veniturilor in societate constituie o consencinta rezultata in mod natural din modul in care functioneaza piata in sensul ca aceasta ii sanctioneaza pe cei necastigatori (Enache C., Mecu, C., Economie Politica, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2000, p. 115). Atunci se ajunge la un joc de loto in care piata economica devine un loterie. In conditiile actualei crize economice nivelarea veniturilor ca solutie de inlaturare a inegalitati sociale poate fi la fel de daunatoare precum polarizarea exacerbata a polilor saraciei si bogatiei (ibidem). Pe de alta parte insa inexistenta unui sistem institutionalizat de sprijin contribuie la adancirea distantelor dintre polul bogatiei si polul saraciei si la degradarea nivelui social de trai intrucat majoritatea oamenilor din lume traiesc la nivelul de subzistenta. Asadar trebuie sa exista un venit minim garantat prin care ,,se reuneste ansamblul de institutii, programe, masuri, activitati profesionale de protectie a unor persoane, grupuri, comunitati cu probleme sociale aflate temporar in dificultate si deci vulnerabile (Nicolae Ros, op. cit.). Garantarea venitului minin se impune a fi un drept constitutional prin care se asigura tuturor cetatenilor fara discriminare dreptul la demnitate umana. Orice persoana trebuie sa aiba dreptul la securitate sociala si statul trebuia sa ia masuri reducerea numarului persoanelor aflate sub pragul minim de saracie. Bineinteles ca aici vor aparea libertarieni care vor sustine statul minimal dar asa cum s-a precizat piata este ca un loterie si acesti sustinatori pot ajunge ei insisi la ciorba saracului administrata de serviciile sociale si diferite organizatii caritabile.
Drd Adriana Mihaela Macsut