Viitorul zborurilor low-cost din Bucuresti este in aceasta perioada din ce in ce mai mult pus sub semnul intrebarii. In urma cu aproximativ o luna, primul ministru Tariceanu a decis ca una dintre prioritatile acestui sfarsit de guvernare sa fie limitarea traficului aerian pe Aeroportul Aurel Vlaicu, din Baneasa.
Astfel, a insarcinat ministrul transportului sa realizeze un plan in acest sens, plan care a fost dat publicitatii recent. Planul pentru restrictionarea traficului comercial de pe Aeroportul Baneasa ar trebui sa intre in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2009.
Planul, care probabil va trebui aprobat de catre viitorul guvern, prevede limitarea pana la eliminare a zborurilor comerciale de pe Baneasa si implicit mutarea operatorilor low-cost pe aeroportul Henri Coanda.
Punerea in aplicare a acestui plan se va face, conform declaratiilor secretarului de stat in Ministerul Transporturilor Antonel Tanase, prin cresterea taxelor astfel incat acestea sa fie prohibitive. „Luam in calcul cresteri chiar si cu 1.000% peste cele practicate pe Otopeni, daca este cazul, tocmai cu scopul de a fi prohibitive”. Aceasta politica a „pumnului in gura” este evident in contradictie cu principiul cererii si a ofertei si cu legislatia europeana. Operatorii low cost asteapta insa un document oficial pe aceasta tema, neexcluzand varianta apelarii la Comisia Europeana pentru a isi apara drepturile.
Principala justificare a acestor masuri este faptul ca nu poti avea un aeroport atat de aproape de o zona rezidentiala. Insa, ceea ce se uita este faptul ca aeroportul a fost construit in Baneasa cu mult inaintea zonei rezidentiale. Si, conform legilor in vigoare, primaria nu ar fi trebuit sa dea autorizatie de constructie pentru locuinte in apropierea unui aeroport.
Deci, ori constructiile nu au fost facute cu acte in regula, ori primaria a gresit acordand acele autorizatii. Ambele scenarii incrimineaza statul, pentru o situatie care acum se vrea rezolvata prin eliminarea treptata a aeroportului Baneasa, care nu va putea rezista din punct de vedere economic doar din traficul avioanelor mici.
In incercarea de a stopa aceasta decizie a guvernului, administratia aeroportului a decis achizitionarea pana in 2009 de panouri fonice, cu scopul micsorarii considerabile a nivelului de zgomot produs de catre avioane.
Cei cativa kilometri distanta intre cele doua aeroporturi nu reprezinta un impediment pentru calatori sau pentru companiile low cost.
Diferenta mare dintre cele doua aeroporturi este reprezentata de taxele de aeroport. Companiile low-cost reusesc sa ofere calatorilor preturi foarte bune tocmai datorita politicii de reducere a costurilor, iar cresterea cu aproximativ 40% a cheltuielilor cu taxele de aeroport ar fi o crestere semnificativa. Aceasta crestere ar fi cu atat mai daunatoare companiilor low cost, cu cat vine pe fondul crizei economice globale. Aceste impedimente, in cazul in care guvernul viitor va aproba masurile de restrictionare a aeroportului, ar putea duce la miscorarea numarului de zboruri low-cost din Bucuresti, sau chiar disparitia unor comanii low cost din Bucuresti.
O alta problema este faptul din Baneasa, in 2007 au zburat 970.000 pasageri, iar in 2008 estimarea este de 1.5 milioane de pasageri. Acest trafic plus traficul deja existent pe Otopeni este foarte mare pentru capacitatea Aeroportului din Otopeni. In octombrie, pentru o saptamana, aeroportul Baneasa a fost inchis si activitatea mutata pe Otopeni. Aceasta mutare a cauzat mai multe probleme si decalari ale orarului de zbor. Chiar daca si Aeroportul Otopeni este in curs de extindere, in prezent nu este pregatit pentru a absorbi tot traficul de pe Baneasa.
In prezent, de pe aeroportul Bucuresti Baneasa exista zboruri iefine spre 39 de orase, zboruri operate de Blue Air, WizzAir, SkyEurope, MyAir, GermanWings si OrionAir. De pe aeroportul Otopeni zboruri low cost sunt operate de catre EasyJet, CarpatAir, ClickAir si WindJet.