Rezistenta este inutila: mai devreme sau mai tarziu, China va domina autoritar piata auto din intreaga lume. Aceasta este concluzia unui studiu facut de New York Times la mijlocul acestei luni.
Mai devreme, adica deja acum, cand chinezii produc aproape 6 milioane de unitati pe an – 2.19 milioane fiind produse doar in Q1 2007, fapt care a propulsat China pe locul doi in lume in privinta marimii pietei auto, dupa SUA si in fata Japoniei.
Mai tarziu, adica in jurul anului 2015, cand China va fi cea mai mare piata auto din lume, devansand SUA. Dar si mai tarziu, daca stam sa ne uitam la modelele chinezesti cu care incearca sa patrunda in UE. Pe unde? Prin Romania.
Pentru ca nu totul se reduce la pret si la volume de vanzari. Daca in China se poate vinde orice, in UE acest lucru este mai putin valabil. Da, Logan a inregistrat vanzari neasteptat de mari in Europa – 15.000 de unitati se vor vinde anul acesta numai in Germania, insa daca vom compara Loganul cu modelele exportate de chinezi in Romania acum, vom intelege de ce va mai dura un pic pana sa se produca invazia chineza.
Great Wall Motor si Geely sunt doua exemple de producatori care si-au stabilit un cap de pod in UE, deschizand reprezentante in Romania. Daca masinile Geely aduse pana acum sunt de o tristete rara, aducand cu modelele anilor ’80, SUV-urile Great Wall Motor nu sunt cu nimic mai prejos la figura decat verisoarele sud-coreene. Asta pana intri inauntru, moment in care cuvantul „chinezarie” iti suna puternic in urechi. Sud-coreenii in schimb si-au invatat lectia, e de ajuns sa va uitati la ultimele modele Hyundai si Kia.
Mai mult, chinezii nu au indraznit pana acum sa testeze la EuroNCAP vreunul dintre modelele lor. Dezastrul crash-testelor Brilliance BS6 si Jiangling Landwind efectuate de ADAC, in care s-a demonstrat ca pasagerii ar muri striviti intr-un accident la 60km/h, arata si motivul. Pur si simplu modelele chinezesti nu au vreo sansa sa intre masiv in Europa pana nu isi rezolva problemele acute de siguranta a pasagerilor.
Rezolvarea acestor probleme inseamna bani cheltuiti pe tehnologii avansate, inseamna materiale mai bune si inseamna personal mai calificat. Adica, pe scurt: masini mai scumpe. Cand chinezii vor reusi sa bifeze raspunsul corect la capitolul design si siguranta, probabil peste un deceniu, principalul lor avantaj competitiv – pretul – va incepe sa dispara. Iar daca globalizarea isi va spune cuvantul, exista sanse mai mari ca produsele ieftine importate din China sa apartina tot marcilor Renault, VW, Toyota si Fiat, iar nu vreunui producator chinez get-beget.
Pana atunci, urmatorii zece ani vor apartine dupa toate aparentele sud-coreenilor, mai ales daca UE va elimina taxele pentru automobilele importate din aceast tara. Marele val chinezesc… putin mai tarziu.