Astrologi, prezicatori, psihologi, analisti si alte persoane de bine v-au bombardat la inceputul anului cu tot felul de predictii referitoare la ce-o sa fie in noul an sau in urmatoarea decada. Dincolo de aberatiile si derapajele inerente, tributare audientei avide de scandal, senzational si inedit, imi permit sa va expun cateva idei din „inapoi in viitor”.
Majoritatea omenirii este convinsa ca urmatoarea criza va veni mai devreme decat mai tarziu si ca va fi, dincolo de toate, un lucru bun. Rationamentul presupune o schimbare a atitudinii guvernantilor fata de supusii lor in general, o revenire la umanismul specific utopiilor sociale care, pana una-alta, au tot dat gres. Un singur cuvant de ordine: reforma.
Ca tot am vorbit de umanism, o alta veste buna pentru urmatorii 25 de ani este vaccinul anti Sida. Provocarea cea mai mare insa ramane producerea energiei si hranei suficiente pentru predictia demografica de 9 miliarde pentru acest secol. Solutia o reprezinta renuntarea la combustibilii fosili, forta umana si animala, in contextul protejarii planetei. Sa nu uitam ca energia fosila reprezinta acum 80% din totalul folosit. In 25 de ani, combustibilii fosili vor fi o problema, avand in vedere mai ales faptul ca toate cercetarile de combatere a acestei stari de fapt fac progese cu viteza unui melc.
Publicitatea ne va servi insa cateva scheme de joc interesante. Daca ne uitam la evolutia de pana acum cu mintea de pe urma, tehnicile de baza nu au suferit modificari majore. Unii au inteles lectia cu pozitionarea predata de Jack Trout si Al Ries, altii inca mai cred ca doar o creativitate exacerbata este cheia succesului. Acum avem instrumentele potrivite, tot ce trebuie sa facem este sa stim cum sa le folosim. Cum vom relationa cu publicitatea si cum suntem pregatiti s-o facem ramane o intrebare. Contextul este important, dupa cum urmeaza, dar mai avem nevoie si de cortex. Ceea ce le dorim si guvernantilor, ca stim ca ne pregatesc intodeauna ceva, iar una dintre scheme este impunerea unei interziceri a promovarii lucrurilor care ne fac rau, cel putin din punct de vedere medical sau ecologic. Astfel, se lucreaza deja la proiecte de lege (Regatul Unit), care sa reglementeze vinderea tigarilor sau a altor produse „de risc” in ambalaje simple, pe care sa scrie si mai simplu doar denumirea produsului. Si mesajele legale de prevenire medicala, bineinteles. Dar nu toate lucrurile se vor simplifca, insa. Ecranele cu plasma sau LCD vor deveni din ce in ce mai ieftine. Vom fi atunci bombardati din toate partile de reclame video. Nu numai ca ecranele va vor asalta de peste tot, dar cu ajutorul unei camere va vor si identifica pe internet, va vor studia obiceiurile si va vor lovi exact unde va doare. Oamenii au acceptat publicitatea pentru ca parea folositoare si interesanta, sustinand jurnalismul si divertismentul. Cand n-o va mai face, nu va veti simti urmariti si sufocati? Si atunci, nu va veti dori o intoarcere la simplitate?
Andrei Dimulescu, Press Officer Marks Marketing