Fiecare se confrunta de-a lungul vietii cu o serie de intrebari care il urmaresc permanent. In scoala primara era „In ce clasa esti?”, la liceu, „La ce facultate dai?”, dupa facultate, „Cand te insori/mariti?”, respectiv „Ce salariu ai?”. Ei bine, pentru cei care lucreaza in online, intrebarea de care nu pot scapa este „Cati vizitatori are site-ul?”.
Pentru omul de rand, site-ul, ca si halatul din reclama, trebuie musai sa aiba un criteriu simplu si clar de stabilire a valorii si acel criteriu e dimensiunea traficului. Nimic altceva nu mai conteaza: tipul de continut, nisa, pozitionare, strategie, profilul vizitatorilor sau abonatilor, toate acestea palesc in fata importantei traficului. Ai sub o mie de vizitatori unici pe zi? Faci degeaba umbra server-elor.
Desi perceptia asupra online-ului s-a mai schimbat in ultima vreme, inca gandim in termeni cantitativi. Mirajul web-ului il constituie site-uri ca softpedia sau trilulilu, cu milioane de vizitatori pe luna. Puzderia de site-uri de stiri aparute intr-un timp arata lipsa de maturitate a pietei; un website nu merita un business plan, doar nu e o afacere, nu necesita investitii, plus ca oricine poate sa il faca, ce mare lucru?!
Ce mi se pare mie ca lipseste din online-ul romanesc sunt site-urile de nisa. Si cand spun „nisa” nu ma refer la nisa site-urile de femei sau nisa site-urilor de stiri, pentru ca aici stim deja ca jucatori sunt destui, ci la nise mult mai inguste si specializate.
De exemplu, in ciuda nenumaratelor site-uri de femei de pe piata, nu am simtit niciodata nevoia sa intru pe vreunul sa aflu „cum sa dai jos kilogramele in plus” sau „ce sa faci cand fostul iti curteaza cea mai buna prietena”. In schimb s-a intamplat sa mi se rupa tocul la cizma si, neavand nici cea mai vaga idee unde sa gasesc o cizmarie „in carne si oase”, am apelat la Google (si chiar am gasit o cizmarie care prelua comenzi online :D).
Tot asa mi-am cautat instalator, stomatolog, job, sediu, clienti, ochelari, pranz, ceas, carti, mobila sau haine. Din pacate, in cele mai multe cazuri n-am reusit sa gasesc suficiente informatii, asa ca m-am multumit cu niste adrese sau telefoane de contact. Visez insa in continuare la un spatiu virtual care sa-mi permita sa gasesc toate informatiile de care am nevoie, scutindu-ma de efortul de a ma deplasa din loc in loc, de risipa de timp si de tocirea nervilor.
Dar ca sa ies din reverie si sa revin la nise, mi se pare ca exista o gramada de domenii care sunt prost (spre deloc) reprezentate online. Si ar mai fi loc in web-ul romanesc pentru o gramada de site-uri care sa aduca ceva nou, site-uri care nu ar trebui sa se concentreze pe cantitatea traficului, ci pe calitatea lui („am doar 500 de vizitatori pe zi, dar stiu despre ei ca sunt 80% barbati, cu o medie a veniturilor de 2500+ euro/persoana, care au deja o masina si locuinta si intentioneaza sa-si cumpere un 4×4 in urmatoarele 60 de zile” suna mai bine decat „am 5000 de vizitatori pe zi si stiu despre ei ca sunt inca in viata”).
Asta ar veni si in sprijinul regiilor de publicitate care ar putea concepe campanii mult mai bine targetate, ceea ce ar creste rezultatele obtinute si satisfactia clientilor, ceea ce ar face ca un procent mai mare din bugetele de promovare sa fie alocat online-ului, ceea ce ar inlesni o crestere/diversificare a advertising-ului online dincolo de clasicele bannere si reclame contextuale si ar face ca acesta sa nu fie doar oaia neagra si raioasa a bugetului de media… si daca as continua, sigur as ajunge sa demonstrez ca va pune umarul si la pacea mondiala si starpirea foametei. Sa aveti clicuri bune!